Berfin
    Jag vet inte om jag vill bli frisör eller medicin forskare/ apotekare/ biomedicinsk analytiker. Då jag tycker de jobben verkar va jättebra men jag har alltid haft något i mitt hjärta då den alltid velat klippa andras hår o färga. Jag vet inte om jag ska ta Natur eller hantverksprogrammet men även vill jag inte få lättare matte och NO då jag alltid har haft lätt med det. Hur ska jag göra? Snälla hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Berfin,
    du har ännu mycket gott om tid innan du måste bestämma dig;
    testa gärna (skugga) gå en dag på vardera Hantverksprogrammet/frisör och på Naturvetenskapsprogrammet/naturvetenskap. Det kan också finnas möjlighet att gå på PRAO (praktik i en eller 2 veckor) på HV/frisör >> (man kan nämligen ha sin prao på ett yrkesprogram på gymnasiet); då kan du på riktigt /på djupet/ testa på hur det är att gå på frisör-utbildningen på gymnasiet.
    Ang. matten - känner du till Mattecentrum med Räknestugorna och www.matteboken.se - du kan bedriva självstudier i matematik (bl.a med hjälp från Mattecentrum; det är gratis). Läsa matematik kan man, oavsett vilken utbildning man går (och även när man inte går någon utbildning).

    • : Men kan man gå i båda linjerna? Liksom en mix av natur och hantverksprogrammet?
    • Anna : Det finns tyvärr inte mix av naturvetenskapsprogrammet och hantverksprogrammet. Inom Individuellt val är det endast 200 poäng (av de totala 2500 poäng man läser på gymnasiet), dvs det är ca 8% som är "fritt val" av kurser; men helt fritt val blir det inte ens inom de 8 % för att det är lärarbrist och skolorna ej kan erbjuda så många kurser att välja mellan.