Elev
    Hej!
    Jag tog studenten i juni, och har ett tag nu velat studera till socialpedagog, då jag vill jobba med barn och unga. Men hur söker man till detta? Jag bor i Uppsala och undrar vad den enklaste vägen för mig är att kunna studera detta, utan att behöva flytta långt härifrån (kan dock tänka mig att pendla). Det var krångligt att göra detta via antagningen, vet inte ens om det gick, men går det att studera detta via t.ex. komvux? Väldigt tacksam för svar.
    • Anna : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/socialpedagog
    • Julia : Börja kanske med att kika på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog
    • Jelena : Bra att skaffa sig tillräckligt stor uppfattning om vad yrket går ut på; försök komma på praktik eller i alla fall göra några studiebesök till de ställen där du senare vill jobba på; detta för att bestämma dig om du verkligen vill satsa på just det yrken och för att du vill göra det redan nu, när du bara är 19 år "ung".

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det finns många olika utbildningar till Socialpedagog; de finns inom olika skolformer.

    För att kunna få jobb som socialpedagog kan man antingen läsa en Folkhögskoleutbildning (exempelvis på Kalix Folkhögskola), en Yrkeshögskoleutbidlning på två år eller en treårig akademisk utbildning (på Socialpedagogiska programmet) som leder till en kandidatexamen. Utbildning till socialpedagog på högskolenivå ligger innehållsmässigt ganska nära socionomutbildningen.
    Du kan därför även satsa på att söka till socionomprogrammen.
    Även utbildade fritidsledarefritidspedagoger och beteendevetare kan få anställning som socialpedagoger.

    Inom Yrkeshögskola ser jag idag inte någon utbildning till Socialpedagog i just UPPSALA men det finns yh till Stödpedagog på distans, ex. yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans

    Du kan söka till högskole- , yrkeshögskole- och folkhögskoleutbildningar samtidigt. Det är, oberoende av varandra, ansökningar. Skulle det bli så att du får plats på fler än ett ställe, kan du välja sen.

    På komvux utbildar man sig inte till en socialpedagog; på komvux kan yrkespaket finnas som heter "Barnskötare", "Undersköterska"/Vård-och omsorgspaket (som ex. kan leda till jobbet som Framtid.se/yrke/vardare-inom-funktionsnedsattning  eller "Personlig assistent"). Men SYV eller utbildningsadministratör på komvux kan mycket väl hjälpa dig genomföra ansökningar till utbildningar som inte är komvux-utbildningar och likaså - de anställda på arbetsförmedlingen; även på biblioteket kan man ibland få hjälp av bibliotekarie eller biblioteksassistent att genomföra en ansökan om utbildningen; det brukar finnas publika datorer på de flesta bibliotek och i mån av tid, brukar personal vara behjälplig; på vissa bibliotek finns även Medborgarkontor där samhällsvägledare bemannar som också kan vara behjälpliga.

    Socialpedagog är i Sverige ett icke-reglerat, dvs finns inga strikta krav på vilken utbildning man måste ha.

    Mitt förslag är att du läser info på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog - där det förklaras hur de "liknande" yrken "hänger ihop".

    Din ålder - 19 år... du är mycket ung. För att kunna lyckas få jobb och sedan också klara av arbetsuppgifterna som socialpedagog behöver man även hög grad av "personlig mognad" och arbetslivs- och livserfarenhet, anses det (bland annat av många arbetsgivare). Vi har hört med några arbetsgivare som säger att de brukar inte anställa någon till sådana tjänster som inte är minst 25 år gammal... vilket kan bli ett problem för dig om du t.ex blir färdigutbildad när du är yngre än 25 år.
    Det kan finnas anledning för dig att först göra "någonting annat" - t.ex jobba inom vilket yrke som helst ett par år för att skaffa dig mer erfarenhet (både arbetslivs- och livserfarenhet).