Arizona

    Hej! Som man ser på rubriken undrar jag hur stor chans jag har att komma in som reserv nummer 3 i en gymnasieskola som inte ligger i min kommun? Vill verkligen gå där och undrar hur stor chans du tror jag har att jag kommer in. Har även försökt få tag på min syv för att lösa detta ifall jag inte kommer in (har ringt och Mailat flera gånger men inte fått svar)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Arizona,

    som Reserv nummer 3 har man ganska stor chans att komma in.
    Du skriver att skolan ej ligger i din kommun. Ska du kunna pendla dagligen till skolan i alla fall? Eller måste du bo på skolorten? Hur ska boendefrågan lösas (har du boende på pendlingsavstånd till skolan)?
    Är du ANTAGEN på någon skola? Om du är idag antagen på ngn skola, kan du "i värsta fall" tänka dig gå på den skolan?

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för ditt svar. Min plan har varit att pendla dit varje dag, har också haft funderingar om att fixa lägenhet där så det blir lättare. Men eftersom att det inte är 100% säkert att jag kommer in så låter jag det vara tills jag fått mitt besked. Har också läst att om man kontaktar skolan och pratar om detta kanske man kan komma in endå. Om skolan är en privatskola har jag läst lite om att det går men inte en kommunal skola. Skolan jag vill gå på är en privatskola.
    • Julia : Både privata och kommunala gymnasieskolor brukar ta in till år1 via gymnasieantagningen, men från "ett visst datum" som ligger nära läsårs början, tar skolorna "över" sin egen antagning och kan då, om någon ledig plats finns - ta in själva vem de vill. Du kan via din gymnasieantagning få svar på när skolorna i din del av Sverige "tar över" antagningen själva.