Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    för att bli (i Sverige) leg.djursjukskötare behöver man utbildning från djursjukskötarprogrammet från SLU. Det är alltså en akademisk utbildning, på universitetet. Till Alla utbildningar på universitetet krävs alltid Grundläggande behörighet + till just det aktuella programmet krävs också godkända betyg i gymnasiala kurser
    • Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
    • Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
    • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.
    I NB (alla inriktningar) ingår samhällskunskap 1a1 som en obligatorisk kurs; matematik 2a får läsas som programfördjupning och de flesta gymnasieskolor erbjuder den möjligheten och kursen naturkunskap 2 behöver man inte läsa om man får godkända betyg från inriktningen Djurvård för att man uppnår behörighet genom de så kallade "ersättningskurserna"; se gärna programplan för NB>>
    Alltså, rekommenderar jag att du läser Inriktning Djurvård på NB. Välj matematik 2a (valbar kurs). Välj inte bort svenska 2,3 och engelska 6 som kommer ingå i din utbildning men som går (allmänt sett) att välja bort; utan svenska 2,3 och eng6 med godkända betyg kommer du sakna grundläggande behörighet. Välj helst också även matematik 3b, engelska 7 och/eller moderna språk 3 och, om möjligt, även 4 - detta för att få så många Merit(extra)poäng som möjligt. Meritpoängen är inte obligatoriska men de höjer ditt meritvärde och underlättar att komma in på universitetet. Om meritpoängen läs på gymnasieGuiden.se/merit
    Hur svårt är det att komma in på  Djursjukskötarprogrammet på SLU? Urval görs (i alla fall nu, våren 2023) på gymnasiala Betyg (2/3 delar av studieplatserna) och resultatet från högskoleprovet (1/3 av platserna). Gör helst högskoleprovet så många ggr du hinner!
    Vad gäller hur höga betyg som brukar ge plats på Djursjukskötarprogrammet, så visar Antagningsstatistik att till hösten 2022 krävdes meritvärde på 19.11 i direktgruppen (BI) och 19.65 i kompletteringsgruppen (BII). Antagningsgränserna till tidigare år var ännu lite högre. Jämför: har man alla A-betyg från kurser som ingår i examensbevis från gymnasiet har man snittbetyg på 20.0. Har man alla B-betyg - får man snittbetyg på 17.5. Meritpoängen hjälper så sett att man plussar på meritpoängen till snittbetyget. Försök därför få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser på gymnasiet och gör också, om du kan, högskoleprovet! Försök också läsa så många kurser som möjligt som ger meritpoäng (i alla fall matte 3b eller 3c eller engelska 7 och försök även få höga betyg även i de kurserna som ger meritpoäng för att även de betygen räknas in i ditt snittbetyg).
    Sammfattning:
    det är oftast möjligt att på NB/djurvård bli behörig till utbildningen som leder till yrket leg.djursjukskötare. Höga betyg krävs för att uppnå det meritvärde som brukar ge plats på utbildningen. Försök få så höga betyg som möjligt! Välj läsa matematik 2a (utan godkänt betyg i den kursen blir du obehörig, för att den kursen krävs för särskild behörighet).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elsa :

      Hej! Jag har tittat på skolan jag vill gå på och vilka extra kurser de erbjuder. De erbjuder inte engelska 7 eller moderna språk (tror jag, jag hittade det i alla fall inte), men de erbjuder matte 3c och 4. Ger 3c också meritpoäng eller är det bara 3b som gör det?

    • Milla :

      gymnasiekurserna matematik 3b och 3c ger exakt samma antal meritpoäng, + 0.5. Läs gärna information på gymnasieguiden.se/merit - OBS! all "blå text" i mitt svar är klickbara länkar som leder till mer relevant information.

    • Elsa : Så eftersom man måste ha matte 2 för att bli behörig så ger matte 3 och 4 0.5 poäng i var? Alltså totalt 1 extra, så om jag får alla A så blir det 21.00?
    • Milla : ja, det måste stämma. Om matte 2 krävs för särskild behörighet ger matematik 3 och 4 var sina + 0.5 meritpoäng. Alla A-betygen ger snittbetyg på 20.0. Och sedan plussar man på meritpoängen. 20.0 + 1.0 blir = 21.0 så ja! det du skriver stämmer.
    Läs alla kommentarer