Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Hur svår är engelska 7?
1 Svar
Hej Annie,
det är jättebra att engelska är ett av dina favoritämnen! För att kunskaper i engelska behövs inom i princip alla yrken!
Godkänt betyg i Engelska 7 ger också, enligt de regler som gäller nu (som ev kan ändras för att det finns förslag på att ändra reglerna kring meritpoäng) - en meritpoäng vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.
Engelska 7 läser man på gymnasiet som valbar kurs under åk3. Under åk1 läser man engelska 5; under åk2 läser man engelska 6 och sedan kan man under åk3 läsa engelska 7 om just din gymnasieskola kommer att erbjuda den möjligheten. Det är inte obligatoriskt att läsa engelska 7 på någon av de nationella svenska gymnasieprogram. Och det kan tyvärr bli så att det ej kommer erbjudas den möjligheten, t.ex pga lärarbrist.
Vad jag som Studie- och yrkesvägledare vet om innehåll i kursen Engelska 7 - är det som jag kan läsa på Skolverkets hemsida >>:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av mer vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning, valt fördjupningsområde, samhällsfrågor och arbetsliv; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; kulturyttringar i samtiden och historien, till exempel litterära epoker.
- Samhällsfrågor, kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden samt etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Reception
- Talat språk, även med social och dialektal färgning, och texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande, redogörande och utredande, även via film och andra medier.
- Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, fördjupande reportage och föreläsningar.
- Samtida och äldre skönlitteratur och annan fiktion inom olika genrer, till exempel dramatik.
- Texter av olika slag och med olika syften, till exempel avtalstexter, fördjupande artiklar och vetenskapliga texter.
- Strategier för att överblicka och strukturera information i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk.
- Strategier för att dra slutsatser om talat språk och texter när det gäller attityder, perspektiv, syfte och värderingar samt för att uppfatta underförstådd betydelse.
- Hur muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer är uppbyggda. Hur stilistiska och retoriska grepp används för olika syften samt hur språk används som maktmedel.
Produktion och interaktion
- Muntlig och skriftlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar ur olika perspektiv, ansöker, resonerar, värderar, utreder, förhandlar och motiverar sina åsikter.
- Muntlig och skriftlig framställning inom valt fördjupningsområde.
- Strategier för användning av olika typer av källor, med källkritisk medvetenhet och vedertagna sätt att ange källor, inom valt fördjupningsområde och inom andra områden.
- Strategier och modern teknik för att medverka i, leda och dokumentera samtal och skriftlig kommunikation i olika medier, till exempel i arbetsprocesser och förhandlingssituationer med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
- Användning av grundläggande stilistiska och retoriska grepp.
- Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar, i formella och komplexa sammanhang, och för att skapa anpassning till genre, stilnivå och syfte.
Lärare i Engelska kan säkert ge mer information om innehåll inom engelska-kurser.
Du som gillar engelska se gärna informatiom om Språkyrken>> på www.framtid.se
Bästa hälsningar
ANNA
Frågor och svar taggade med 'temat och frågeställningar' (4 st.)
-
Kan man skriva om samma ämne på gymnasiearbetet?
Jag ska precis börja skriva på gymnasiearbetet och har för några veckor sedan kommit på en idé. Dock så säger nu en klasskompis att det var hennes idé och att hon ska skriva om den även fast jag vet att hon fick idén från...
Hej,mitt råd till dig blir att du pratar om det med din handledare på skolan (alltså med din handledare för gymnasiearbete). Det är, allmänt sett, inte förbjudet att t o m... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete dödshjälp?
Hej! Jag läser samhällsvetenskapsprogrammet och tänkte skriva ett gymnasiearbete om dödshjälp, men vad kan man ha för frågeställningar? Eller finns det några andra ämnen som är bättre att skriva om?
Hej Mikaela!om jag skulle skriva gymnasiearbete om dödshjälp, då tror jag att jag skulle välja följande frågeställningar: är folk i Sverige för- eller emot införandet av... Läs hela svaret -
komvuxarbete, hur kan jag skriva om historia?
Jag ska påbörja ett Komvuxarbete inom samhällsvetenskap/humaniora och undrar om det är lämpligt att skriva om Historia? Jag vill skriva om den före detta tyska kolonin Togo, hur den kom att bli till och om händelseförloppet under första...
Hej Andreas,kan tyvärr inte hjälpa dig med just den frågan. :(Förklaringen: SYV är inte en historielärare. Vad jag personligen tycker om temat och frågeställningar kommer... Läs hela svaret -
Person på gymnasiearbetet?
Hej! Jag går i årskurs 1 på naturvetenskapsprogrammet och jag har börjat tänka lite på gymnasiearbetet i trean. Jag undrar om arbetet kan handla om en känd person inom naturvetenskapen. Men också om jag kan skriva om ett ämne inom...
Hej Hanna,temat för gymnasiearbete väljer du i samråd med din handledare för GA, som du får på din gymnasieskola. SYV är inte expert på teman för gymnasiearbete och jag vet kanske... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga