Hejsanallihopa

    Jag ska precis börja skriva på gymnasiearbetet och har för några veckor sedan kommit på en idé. Dock så säger nu en klasskompis att det var hennes idé och att hon ska skriva om den även fast jag vet att hon fick idén från mig för att hon tidigare frågat vad jag skulle skriva om. Så till frågan: Kan jag skriva om samma ämne på gymnasiearbetet utan att min lärare underkänner mitt gyarbete? Eller måste jag komma på något ”nytt”?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt råd till dig blir att du pratar om det med din handledare på skolan (alltså med din handledare för gymnasiearbete). Det är, allmänt sett, inte förbjudet att t o m hela klassen skriver GA med samma tema. Det är t o m lättare för handledaren att jämföra innehåll och kvalité i GA om det är samma tema (ni kommer ju att ha olika innehåll och kan ske t o m kommer till ganska olika slutsatser). Annars, så är det inte förbjudet att göra GA i grupp. Men bedömning (betyg) kommer att ske individuellt ändå.
    Så, ett alternativ är att du och din klasskompis bildar en grupp och gör GA i grupp. Enligt skolverket är det inte förbjudet. Ni kan t o m ha flera elever i er grupp (kanske upp till 5-6 elever).
    Så, fundera på om du och din klasskompis vill göra GA tillsammans (i grupp) men i vilket fall prata med handledaren för GA. På de flesta gymnasieskolorna gör man så att man sätter ett visst datum "deadline" för att komma med förslag på teman och frågeställningar för GA och efter det svarar handledarna för GA ang.om teman och frågeställningarna är godkända och eleverna kan börja jobba på att skaffa innehåll inom GA. Att göra GA i sin helhet (färdigt) utan att på förhand få temat och frågeställningarna godkända är mycket ovanligt. Det kan i så fall hända att två elever från samma klass gör GA på samma tema utan att veta om att båda valde samma tema! Men nu vet du att din klasskompis tänker välja samma tema, så mitt råd är att du kontaktar handledaren för GA och får dina frågor om GA besvarade av handledaren. Det är ju ändå hen som sedan ska sätta betygen på era GA.

    Studie- och yrkesvägledare