Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Hur svår är engelska 7?
1 Svar
Hej Annie,
det är jättebra att engelska är ett av dina favoritämnen! För att kunskaper i engelska behövs inom i princip alla yrken!
Godkänt betyg i Engelska 7 ger också, enligt de regler som gäller nu (som ev kan ändras för att det finns förslag på att ändra reglerna kring meritpoäng) - en meritpoäng vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.
Engelska 7 läser man på gymnasiet som valbar kurs under åk3. Under åk1 läser man engelska 5; under åk2 läser man engelska 6 och sedan kan man under åk3 läsa engelska 7 om just din gymnasieskola kommer att erbjuda den möjligheten. Det är inte obligatoriskt att läsa engelska 7 på någon av de nationella svenska gymnasieprogram. Och det kan tyvärr bli så att det ej kommer erbjudas den möjligheten, t.ex pga lärarbrist.
Vad jag som Studie- och yrkesvägledare vet om innehåll i kursen Engelska 7 - är det som jag kan läsa på Skolverkets hemsida >>:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av mer vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning, valt fördjupningsområde, samhällsfrågor och arbetsliv; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; kulturyttringar i samtiden och historien, till exempel litterära epoker.
- Samhällsfrågor, kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden samt etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Reception
- Talat språk, även med social och dialektal färgning, och texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande, redogörande och utredande, även via film och andra medier.
- Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, fördjupande reportage och föreläsningar.
- Samtida och äldre skönlitteratur och annan fiktion inom olika genrer, till exempel dramatik.
- Texter av olika slag och med olika syften, till exempel avtalstexter, fördjupande artiklar och vetenskapliga texter.
- Strategier för att överblicka och strukturera information i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk.
- Strategier för att dra slutsatser om talat språk och texter när det gäller attityder, perspektiv, syfte och värderingar samt för att uppfatta underförstådd betydelse.
- Hur muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer är uppbyggda. Hur stilistiska och retoriska grepp används för olika syften samt hur språk används som maktmedel.
Produktion och interaktion
- Muntlig och skriftlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar ur olika perspektiv, ansöker, resonerar, värderar, utreder, förhandlar och motiverar sina åsikter.
- Muntlig och skriftlig framställning inom valt fördjupningsområde.
- Strategier för användning av olika typer av källor, med källkritisk medvetenhet och vedertagna sätt att ange källor, inom valt fördjupningsområde och inom andra områden.
- Strategier och modern teknik för att medverka i, leda och dokumentera samtal och skriftlig kommunikation i olika medier, till exempel i arbetsprocesser och förhandlingssituationer med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
- Användning av grundläggande stilistiska och retoriska grepp.
- Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar, i formella och komplexa sammanhang, och för att skapa anpassning till genre, stilnivå och syfte.
Lärare i Engelska kan säkert ge mer information om innehåll inom engelska-kurser.
Du som gillar engelska se gärna informatiom om Språkyrken>> på www.framtid.se
Bästa hälsningar
ANNA
Frågor och svar taggade med 'arbetsvillkor' (6 st.)
-
Varför råder många om att inte bli tandhygienist?
Varför råder många om att inte bli tandhygienist? Ser hela tiden på nätetoch tiktok som råder om att man ej ska bli tandhygienst. Jag har hört att det bla är dålig lön och att det kommer försvinna i framtiden. stämmer det?
Hej!Det vi vet om yrket Tandhygienist berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/tandhygienist -- jag kan tänka mig att det finns både de tandhygienister som är... Läs hela svaret -
Kan man jobba som SYV deltid på distans?
Hej! Jag har tänkt läsa SYV utbildningen på SU på distans och när jag har läst klart vill jag gärna jobba deltid (mellan 50%-70%)och bo i ett annat land. Är det möjligt? Och är det lätt att få ett deltidsjobb som SYV på...
Hej,du får gärna kika på Platsannonser/jobbannonser (annonser om Lediga jobb) både i Arbetsförmedlingens platsbank och även på andra sajter där annonser om lediga jobb finns;... Läs hela svaret -
Hur ser ledighet och arbeststider ut för lärare åk 1-3 / förskola?
Hej! Jag är en 19 åring som funderar på att bli lärare, jag funderar mestadels på förskolan / åk 1-3. Jag undrar hur en arbetsdag skilljer sig mellan dessa två, hur länge jobbar man? Jag vet att förskolor kan ha öppet tex. 06.00-18.30 och lärarna därmed jobbar i skift? Tex. 06.00 -...
Hej,jag eller en annan allmän SYV är inte expert på de frågorna som du ställer. Allmänt gäller att arbetsgivare behöver inte bjuda på fler... Läs hela svaret -
Jag vill bli lökförare ?
Hej alla jag är mycket intresserad av lökföraren och jag vill veta hur många arbetstimmar är det och hur man arbetar med det?...
Hej Marwan,om du är 16 år, då dröjer det några år innan du ska kunna söka till en eftergymnasial utbildning (Lokförare läser man inför - på Yrkeshögskola, som är... Läs hela svaret -
Om men vill veta mer exakt om arbetsvillkor för snöröjare?
Hejsan, har en elev som är intresserad av yrket Snöröjare men är orolig över arbetstiderna; han har hört att man vid mycket snöfall får jobba i uppåt 18 timmar i sträck, stämmer det? mvh G.
hej! studie- och yrkesvägledare är tyvärr inte insatta i alla detaljer om arbetsvillkor för diverse olika yrken. Min uppfattning (utifrån erfarenhet och de tidigare svar... Läs hela svaret -
Ångest gällande val av utbildning?
Hej! Jag har redan lite ångest över vad jag ska studera efter gymnasiet. Jag är intresserad av att reda ut varför människor begår brott och vill gärna arbeta med att förhindra brott eller vara med och besluta om frigivning på anstalter. Därför har jag varit inne på socionomutbildning då dessa...
Hejsan, du behöver inte bestämma dig idag eller inom mycket snar framtid. :) Du har gott om tid ännu. Du kan t o m jobba ett år efter gymnasiet och fundera lite till - dvs behöver inte komma in... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga