anonym
    Hej!

    Jag har redan lite ångest över vad jag ska studera efter gymnasiet. Jag är intresserad av att reda ut varför människor begår brott och vill gärna arbeta med att förhindra brott eller vara med och besluta om frigivning på anstalter. Därför har jag varit inne på socionomutbildning då dessa ämne låter intressant däremot har jag hört att lönen är kass och arbetslivet efter utbildningen är hemsk. Även varit inne på kriminologi då det verkligen är det jag är intresserad. Däremot efter utbildningen är jobben begränsade och lönen inte det bästa. Jag läser juridik på gymnasienivå och har ganska lätt för det, därför kom juristlinjen då det leder till många jobb med bra lön. Dock är jag inte längre intresserad av ren odlad juridik.

    Jag vill ha tips, ska jag välja det som verkar roligast eller det som jag har mer nytta av?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du behöver inte bestämma dig idag eller inom mycket snar framtid. :) Du har gott om tid ännu. Du kan t o m jobba ett år efter gymnasiet och fundera lite till - dvs behöver inte komma in på en högre utbildning direkt efter gymnasiet. Det som verkar vara roligast just idag - kanske inte verkar vara så roligt om ett år ... och tvärtom. :) Det som verkar vara roligt kan förändras. Du kan få helt nya tankar och mål i livet.

    ang. yrket Frivårdsinspektör>> - så kan olika utbildningar leda till det, både socionomprogrammet och juristprogrammet och även beteendevetenskapliga utbildningar, t.ex kan man läsa Beteendevetenskaplig kandidatexamen.

    Situationen på arbetsmarknaden, lönenivåer och mycket andrat kan förändras tills det blir dags för dig att söka jobb efter din eftergymnasial utbildning. På gott och ont - finns det inga garantier.

    Bästa hälsningar

    ANNA