Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32143 frågor besvarade.
Hur svår är engelska 7?
1 Svar
Hej Annie,
det är jättebra att engelska är ett av dina favoritämnen! För att kunskaper i engelska behövs inom i princip alla yrken!
Godkänt betyg i Engelska 7 ger också, enligt de regler som gäller nu (som ev kan ändras för att det finns förslag på att ändra reglerna kring meritpoäng) - en meritpoäng vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.
Engelska 7 läser man på gymnasiet som valbar kurs under åk3. Under åk1 läser man engelska 5; under åk2 läser man engelska 6 och sedan kan man under åk3 läsa engelska 7 om just din gymnasieskola kommer att erbjuda den möjligheten. Det är inte obligatoriskt att läsa engelska 7 på någon av de nationella svenska gymnasieprogram. Och det kan tyvärr bli så att det ej kommer erbjudas den möjligheten, t.ex pga lärarbrist.
Vad jag som Studie- och yrkesvägledare vet om innehåll i kursen Engelska 7 - är det som jag kan läsa på Skolverkets hemsida >>:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av mer vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning, valt fördjupningsområde, samhällsfrågor och arbetsliv; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; kulturyttringar i samtiden och historien, till exempel litterära epoker.
- Samhällsfrågor, kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden samt etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Reception
- Talat språk, även med social och dialektal färgning, och texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande, redogörande och utredande, även via film och andra medier.
- Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, fördjupande reportage och föreläsningar.
- Samtida och äldre skönlitteratur och annan fiktion inom olika genrer, till exempel dramatik.
- Texter av olika slag och med olika syften, till exempel avtalstexter, fördjupande artiklar och vetenskapliga texter.
- Strategier för att överblicka och strukturera information i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk.
- Strategier för att dra slutsatser om talat språk och texter när det gäller attityder, perspektiv, syfte och värderingar samt för att uppfatta underförstådd betydelse.
- Hur muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer är uppbyggda. Hur stilistiska och retoriska grepp används för olika syften samt hur språk används som maktmedel.
Produktion och interaktion
- Muntlig och skriftlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar ur olika perspektiv, ansöker, resonerar, värderar, utreder, förhandlar och motiverar sina åsikter.
- Muntlig och skriftlig framställning inom valt fördjupningsområde.
- Strategier för användning av olika typer av källor, med källkritisk medvetenhet och vedertagna sätt att ange källor, inom valt fördjupningsområde och inom andra områden.
- Strategier och modern teknik för att medverka i, leda och dokumentera samtal och skriftlig kommunikation i olika medier, till exempel i arbetsprocesser och förhandlingssituationer med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
- Användning av grundläggande stilistiska och retoriska grepp.
- Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar, i formella och komplexa sammanhang, och för att skapa anpassning till genre, stilnivå och syfte.
Lärare i Engelska kan säkert ge mer information om innehåll inom engelska-kurser.
Du som gillar engelska se gärna informatiom om Språkyrken>> på www.framtid.se
Bästa hälsningar
ANNA
Frågor och svar taggade med 'diskriminering' (4 st.)
-
Hur kan man lösas diskriminering?
Min kompis studerar på en högskolan mer än 3 år och hon utsatts för diskriminering nästa hela tid, eftersom hon är invandrare och bryter på språket. Under alla dessa året de erbjöd hen för att studera till folkskola eller...
Hej!mitt råd är att din kompis kontaktar DO, diskrimineringsombudsmannen, berättar om sin situation och ber om råd. Anmäla diskriminering kan man på do.se/diskriminering/anmäl-diskriminering -
Vad kan jag göra för att få betyget jag förtjänar ?
Hej Jag har en lärare som jag är säker bedömer mig orättvist, jag har henne i engelska. Engelska har alltid varit mitt bästa ämne framför allt i tal och jag har fått A i alla taluppgifter i högstadiet, jag fattar att betygen kan sänkas...
Hej,om du får lägre betyg än du förtjänar är det givetvis inte bra. Du har pratat med läraren flera gånger, skriver du i din fråga, men det blev inte... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete frågeställning?
Hej ska skriva ett gymnasiearbete på samhällsprogrammet. Tänkte skriva om samer i Sverige och vill ha hjälp med frågeställningar Tänkte skriva om diskriminering och liknande
Man kan ju t.ex fråga sig: har situationen med diskriminering förändrats över tid och i så fall varför? Vad säger forskare och vad säger samerna? Vilka förslag finns på... Läs hela svaret -
Får man bytta till en annan lärare som bedömer dina arbeten?
Min No lärare har alltid hatat mig. Hon vet att jag har kunskaperna och att jag har visat muntligt på det jag kan men när det kommer till skriftlig prov så har jag haft det lite svårt på sistone men har blivit bättre nu. I dag så sa en kompis till mig att han skulle knulla en kille som skälls...
Hejsan, oj vilken jobbig situation! Eftersom det är rektor som är ansvarig för all undervisning så kanske det kan vara bra att ta kontakt med hen och berätta om situationen som uppstått - eller om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga