Aorora

    Hej Jag har en lärare som jag är säker bedömer mig orättvist, jag har henne i engelska. Engelska har alltid varit mitt bästa ämne framför allt i tal och jag har fått A i alla taluppgifter i högstadiet, jag fattar att betygen kan sänkas till jymnasiet men hon har gett mig E i varje presentation och tal uppgift då hon säger att förstår inget av vad jag,säger och gillar inte mitt uttal, dock hon är den enda och resten av gruppen förstod allt. Senaste presentationen var jag med två andra en av de glömde bort halva sik presentation och skrattade en hel minut dock vi hade 5 mins max och vi hjälpte henne med uttal och den andra pratade svenska flera gånger och uttalade mycket fel, ändå fick de E samma betyg som mig och det enda felet jag gjorde är att jag var stressad och uttalade några ord fel dock jag rättade de på direkten. Jag pratade med henne hon sade att att skratta och stå tyst i presentationen är "att ha flyt" och att prata svenska är "en strategi" Med skrivuppgifter brukar jag alltid fråga henne innan jag lämnar in så att jag kan förbättra så säger hon att den är bra och sen ger mig e -d. Personer som jag hjälper på engelska får B-A och jag får E-C enda anledningen att vi har olika lärare. Hon ger inte ens bra förklaringar när jag undrar varför hon inte nämnde felen när hon läste genom min text säger hon att det är som det är nu och går iväg. Pratade med henne flera gånger men inget blev bättre Hennes första kommentar var att jag behöver fixa mitt uttal som är kanske pga. Min bakgrund(jag är tydligt inte svensk). Och detta är hennes argument för allt nästan, det känns att hon har skapat denna idé pågrund av min utseende och kan inte se uppgifterna neutralt. Vad tycker ni vad kan jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får lägre betyg än du förtjänar är det givetvis inte bra. Du har pratat med läraren flera gånger, skriver du i din fråga, men det blev inte bättre, och därför tycker jag du bör vända dig till rektorn på din skola. På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig. Sedan kan en elev eller elevens vårdnadshavare anmäla misstänkta missförhållanden på en skola till Skolinspektionen. Skolinspektionen beslutar om de startar en utredning eller inte. Jag kan tyvärr inte säga så mycket mer än så... Jag är SYV, och vi sätter inte några betyg och får inte utbildning i betygssättningen. Betygssättningen är lärarens kompetens och ansvarsområde men det är rektorn som har det övergripande ansvaret för det som händer på skolan. Du kan kontakta skolverket och få det bekräftat (det som jag svarar dig nu).
    Läs också gärna information om Barn-och elevombudet, se framtid.se/barn-och-elevombudet och beo.skolinspektionen.se

    Studie- och yrkesvägledare