Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Hur svår är engelska 7?
1 Svar
Hej Annie,
det är jättebra att engelska är ett av dina favoritämnen! För att kunskaper i engelska behövs inom i princip alla yrken!
Godkänt betyg i Engelska 7 ger också, enligt de regler som gäller nu (som ev kan ändras för att det finns förslag på att ändra reglerna kring meritpoäng) - en meritpoäng vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.
Engelska 7 läser man på gymnasiet som valbar kurs under åk3. Under åk1 läser man engelska 5; under åk2 läser man engelska 6 och sedan kan man under åk3 läsa engelska 7 om just din gymnasieskola kommer att erbjuda den möjligheten. Det är inte obligatoriskt att läsa engelska 7 på någon av de nationella svenska gymnasieprogram. Och det kan tyvärr bli så att det ej kommer erbjudas den möjligheten, t.ex pga lärarbrist.
Vad jag som Studie- och yrkesvägledare vet om innehåll i kursen Engelska 7 - är det som jag kan läsa på Skolverkets hemsida >>:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av mer vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning, valt fördjupningsområde, samhällsfrågor och arbetsliv; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; kulturyttringar i samtiden och historien, till exempel litterära epoker.
- Samhällsfrågor, kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden samt etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Reception
- Talat språk, även med social och dialektal färgning, och texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande, redogörande och utredande, även via film och andra medier.
- Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, fördjupande reportage och föreläsningar.
- Samtida och äldre skönlitteratur och annan fiktion inom olika genrer, till exempel dramatik.
- Texter av olika slag och med olika syften, till exempel avtalstexter, fördjupande artiklar och vetenskapliga texter.
- Strategier för att överblicka och strukturera information i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk.
- Strategier för att dra slutsatser om talat språk och texter när det gäller attityder, perspektiv, syfte och värderingar samt för att uppfatta underförstådd betydelse.
- Hur muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer är uppbyggda. Hur stilistiska och retoriska grepp används för olika syften samt hur språk används som maktmedel.
Produktion och interaktion
- Muntlig och skriftlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar ur olika perspektiv, ansöker, resonerar, värderar, utreder, förhandlar och motiverar sina åsikter.
- Muntlig och skriftlig framställning inom valt fördjupningsområde.
- Strategier för användning av olika typer av källor, med källkritisk medvetenhet och vedertagna sätt att ange källor, inom valt fördjupningsområde och inom andra områden.
- Strategier och modern teknik för att medverka i, leda och dokumentera samtal och skriftlig kommunikation i olika medier, till exempel i arbetsprocesser och förhandlingssituationer med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
- Användning av grundläggande stilistiska och retoriska grepp.
- Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar, i formella och komplexa sammanhang, och för att skapa anpassning till genre, stilnivå och syfte.
Lärare i Engelska kan säkert ge mer information om innehåll inom engelska-kurser.
Du som gillar engelska se gärna informatiom om Språkyrken>> på www.framtid.se
Bästa hälsningar
ANNA
Frågor och svar taggade med 'utlottning' (4 st.)
-
Hur mycket ska man ligga över gränsen för att vara "säker"?
Jag har sökt civilingenjörsutbildningen i elektroteknik på KTH, antagningspoängen förra året var 20.26 och högsta har varit 20.60 . Om jag inte får höga betyg i slutet kommer jag få exakt 20.26 som var förra årets gräns....
Hejsan,tyvärr är det så att säker kan man inte vara innan man får besked ANTAGEN. Teoretiskt sett, kan en situation uppstå när inte ens alla med högsta... Läs hela svaret -
Hur väljs sökande ut?
Hej! Undrar hur universitet väljer ut sökande till platserna eftersom det bara finns ett visst antal platser. Om det t.ex finns 45 platser till läkarprogrammet och det är ca 600 som sökt hur väljs då dessa ut. Vet att det först sker via betyg (pratar...
Hej Astrid,det borde inte spela roll om man söker till en högskoleutb. i första hand eller i "lägre"-hand i alla de andra fall än när man söker i AU (alternativt urval), vilket är ett undantag.... Läs hela svaret -
Gymnasieintagningen och meritpoäng?
Hej! Hur gör gymnasiet om två personer som söker har exakt samma meritpoäng? Kan man ta in båda eller bara en? Spelar det bara roll ifall de har tillgängliga platser?
Hej; det är en fråga till gymnasieantagningen. Utlottning kan tas i bruk; men oftast är det då på förhand skrivna regler som gäller: man tittar på om ngn av sökande har... Läs hela svaret -
Studera på universitet genom BII?
Hur goda är mina chanser att börja studera på universitet genom urvalsgrupp BII? Jag ser att många inte kommer in i någon utbildning genom det urvalet, och att det istället finns fler reserver än vad det finns antagna. Hur ökar jag mina chanser att komma in i någon utbildning genom BII? Varför...
Hej Danne, varför antagningsgränser varierar - är för att de bestäms inte på förhand. Man kan kanske jämföra med en auktion... man vet inte vad försäljningspriset blir.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga