Nathan

    Jag har sökt civilingenjörsutbildningen i elektroteknik på KTH, antagningspoängen förra året var 20.26 och högsta har varit 20.60 . Om jag inte får höga betyg i slutet kommer jag få exakt 20.26 som var förra årets gräns. Med tanke på att man inte vet om 20.26 var sista personen som kom in med betyget eller om alla andra låg exakt över 20.26, kan man inte uppskatta hur mycket gränsen kommer gå upp? Ska man förvänta sig att det blir som pandemin nu, att alla vill plugga i och med inflation så gränsen är en bra bit över 20.40 i alla fall? Hur mycket ska man ligga över gränsen för att vara "säker"?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    tyvärr är det så att säker kan man inte vara innan man får besked ANTAGEN. Teoretiskt sett, kan en situation uppstå när inte ens alla med högsta möjliga meritvärde (22.5) får studieplats. Om antal behöriga sökande med meritvärde på 22.5 blir fler än antal studieplatser, då kan man tvingas ta till utlottning (vid anmälan/ansökan får alla sökande ett slumpmässigt valt nummer) - och om utlottning sker, då kommer hen med lägst nummer in först, och sedan så länge platserna räcker. På förhand vet man inte hur många personer som blir behöriga (sista kompletteringsdagen är 21 juni 2023) och hur högt meritvärde de kommer att ha. Antagningsgränser kan gå upp och ner och ibland ganska mycket. Många faktorer påverkar, bl.a antal studieplatser på utbildningen som också det kan ändras från en antagningsomgång till nästa.

    Studie- och yrkesvägledare