Hej
    Hej! Jag funderar på att välja natur-sam eftersom jag tycker om biologi. Jag har även ett intresse för estetiska ämnen och funderar därför på att välja till t.ex. bild och form som individuelltval. Det som jag tänker på är fysiken och matten. Hur svår är den egentligen? Jag har kollat in matteboken.se men det är svårt för mig att förstå matten på t.ex. matte 3 eftersom jag inte har jobbat med den/ gått igenom den. Liksom, jag skulle ju inte förstå nians matte när jag gick i sjuan, men nu när jag går i nian så förstår jag den. Hur ska jag göra? Jag vill inte söka om ett år senare till ett annat program om jag inser att matten/ fysiken är för svår då jag inte känner för att ta studenten ett år senare medan alla andra jag känner i min ålder. HUR SKA JAG GÖRA?
    • Mikael : Känner du till www.matteboken.se där alla mattkurser är upplagda för självstudier? På www.mattcentrum.se kan du se om någon Räknestuga finns nära dig. I en Räknestuga får man gratis hjälp med matten.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Hej!

    Om du tycker om biologi, kan du kanske läsa Biologi 1 och 2 som kurser inom Individuellt val, det finns ju bara 2 kurser i biologi på gymnasiet. Studier i de två kurserna utgör 8% av tiden på gymnasiet. Det går alltid också att bedriva självstudier - då läser man det man vill när man vill läsa det (du kan låna böcker på biblioteket och hitta info på internet).

    Har man kunskaper, kan man senare (om man skulle behöva betyg) göra prövningar och få betyg.

    Det är svårt att garantera att du inte kommer att känna att matten och fysiken är för svåra att förstå sig på - på Naturvetenskapsprogrammet. En bra idé är att du pratar med din lärare i matte och fysik på grundskolan. De känner både dig och kräven i de ämnena på gymnasiet.

    En annan sak som du kan göra är att läsa in matten på egen hand, nu när du har lov och senare - vid sidan av studier under vårterminen. Börja redan idag göra uppgifter i matte för åk9 och gå framåt så snabbt du kan. Du kan ha som mål att räkna igenom Matte 1 innan omvalsperioden är slut och då kan du ändra ditt gymnasietval. (Tänk på att Matte 1 läses på Naturvetenskapsprogrammet under första terminen och de börjar läsa Matte 2 under andra terminen). Om du gör så, får du flera fördelar: du får högre betyg i matte på våren i åk9 och du kommer ändå (på alla program) läsa Matte 1 på gymnaiset och om du lär dig grunderna i kursen redan det här läsåret  blir det lättare att läsa på gymnaiset + du kommer nästan garanterat få högre betyg i Matte 1 på gymnasiet, än du annars skulle kunna få.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack för dessa tips! De bästa tipsen jag fått av alla jag pratat med :D
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner & bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler. :) Du kan också, om du vill, Gilla Fråga SYV på Facebook, här är vår plats på FB: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts