Owais

    Hej, jag ska få studenten snart och jag tror att mina betyg skulle inte räcka till civilingenjörs datateknik i Chalmers men jag tänker att studera i ett annat universitet med liknande program utanför Göteborg. Dock jag hört att man kan förlöra poäng om kurserna passar inte till Chalmers. Vilken universitets kurser skulle passa bäst till datatekniks programmet i chalmers ifall jag vill byta och hur tidigt kan jag byta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna jämföra kursinnehåll i olika program som utbildar till yrket Civilingenjör inom datateknik. Vilka kurser som ingår i programmen och i vilken ordning de läses bör du kunna hitta på utbildningarnas egna hemsidor/webbplatser; annars kan du kontakta studievägledare på de programmen där utbildningarna
    ges.
    Att byta utbildningsort är inte ngt som man kan garantera. Det kan bli så att du får läsa hela utbildningen i den orten där du kom in, blev antagen.
    För att någon skulle kunna "hoppa in" i utbildningen måste ledig plats finnas (på grund av avhopp från programmen) men det är inte alls säkert att någon ledig plats kommer att uppstå. Men även om flera lediga platser uppstår, så kan det ändå inte garanteras att just du ska få byta (det kan finnas många fler studerande som vill byta till samma program på samma lärosäte...).
    Jag vill råda dig söka till de utbildningar där du kan tänka dig vilja/kunna läsa hela utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare