Eleanor

    Hej! Jag har läst lite på nätet och blir helt förvirrad av alla motsatta påståenden. Så jag undrar hur svårt är det egentligen att få ett jobb med en personalvetarkandidatexamen, mer specifikt i Stockholm län men även över hela Sverige. Vissa källor säger att det är balans på arbeta andra säger att det är helt omöjligt. Så jag vet inte. Jag har funderat på att börja plugga just det programmet nu till hösten och undrar även vad det är för skillnad mellan de olika specialiseringarna. Jag vill läsa med inriktningen psykologi men undrar om det är meriterande när man väl ska ut och söka jobb. Tack i för hand för svar.

    2 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Eleanor,
    ta och titta på vilka lediga jobb för just personalvetare som annonseras om idag (26 april 2020) - på arbetsförmedlingens hemsida. Det är tre stycken i hela Sverige, av dem ett jobb i Stockholm. Jag gissar på att det blir flera tusen sökande på det jobbet i Stockholm.

    Sedan kan ju samma typ av jobb kallas för ngt annat och arbetsgivare kan t.ex annonsera om att anställa en koordinator, samordnare, "medarbetare i ett projekt", rekryterare, hr-administratör med mera och med flera.

    Eftersom yrken inom det område är i Sverige, för det mesta, icke-reglerade, får diverse olika titlar användas och vilka kvalifikationer som efterfrågas blir också upp till varje arbetsgivare. Det finns ingen lag som skulle säga att man måste ha högskoleutbildning, t.ex. Och vad man menar med just personalvetare kan vara väldigt olika, om du frågar olika arbetsgivare.

    Om hur lätt eller svårt det blir (om tre år) att få jobb som personalvetare, är det ingen som vet idag. Och även om det kommer finnas en enda tjänst och tusentals personer söker, så kanske den går ändå till dig (alltså du får jobbet).
    Kunskaper inom arbetsrätt, konflikthantering, lönesättning, löneutbetalningssystem och även det faktum att man har körkort och kan ngt språk (som just den arbetsgivare tycker att viktigt att kunna - t.ex om företaget har samarbete med andra företag, utomlands) är ofta de viktiga detaljer som ofta leder till en anställning.

    Personalvetare SYV

    Svaret från Vägdelaren ser bra ut, tycker jag, men det stämmer inte att det endast är 3 annonsen för Personalvetare. Jag har hittat 148 annonser för Stockholms län. När man ska sortera annonser på arbetsformedlingen.se ska man under Yrke välja Ekonomi, Administration, Juridik och sedan bocka i rubrikerna Lednings och Organisationsutvecklare, Löne-och Personaladministratörer, Personal och HR-specialister. Under Ort väljer man Stockholms län.

    Min uppfattning:
    det är möjligt att hitta jobb i dagsläget men man kanske ska räkna med att börja sin karriär på lägre positioner, såsom löneadministratör, HR-administratör, etc. Efter att ha jobbat ett tag (1-2 år) och fått insyn i organisationen kan man antingen specialisera sig på något område såsom kompetensutveckling, organisationsutveckling, löner-och förmåner, rekrytering, etc. eller jobba som HR-generalist. Utifrån min erfarenhet har psykologi inte varit meriterande i något sammanhang. Företagen vill helst, förutom personalvetarutbildningen, se även kunskaper inom företagsekonomi, företagsjuridik samt förmåga till bred förståelse av verksamheten.