Anders
    Var hälsade.

    Jag har precis påbörjat en resa mot fördjupning inom datavetenskap efter att ha studerat dataspelsutveckling med inriktning på ljudproduktion vid Högskolan i Skövde. Jag vill ta mig in på ett masterprogram inom data science som skolan erbjuder och för att bli behörig behöver jag ackvirera en kandidatexamen inom informationsteknologi (ljudutbildningen är kategoriserad som "medier, estetik och berättande").

    Så, jag är i full färd med att tänka så många steg framåt som bara möjligt i min planering av de fristående kurser som jag behöver studera under det kommande året för att hamna där så snart jag kan. Någonting som har fått mig att klia mig i huvudet ordentligt när jag läser behörighetskraven för kurser på högre nivå är formuleringen "eller motsvarande". Ta nedan länkade kurs som exempel:

    https://www.umu.se/utbildning/kurser/nosql-databaser

    Behörighetskraven formuleras här på följande vis:

    "För tillträde till kursen fordras moment 2 Databasdesign, 7.5 hp i kursen Informatik B, 30 hp, eller moment 2 Databasdesign, 7.5 hp i kursen Design av informationssystem, 30 hp, eller kursen Databasdesign, 7.5 hp, eller motsvarande."

    Det tycks vara samma kurs som refereras till upprepade gånger då den verkar erbjudas i olika konstellationer, men kontentan är tydlig: de vill att man ska ha förkovrat sig inom databaser innan. Men till vilken grad kan jag förbereda mig på dessa krav med så specifika formuleringar, eller egentligen vilka krav som helst för en annan godtycklig kurs, utan att uttryckligen studera den specifika kurs som åsyftas i sammanhanget?

    Jag har kommit över en hel del andra kurser där redogörelsen kort och gott är i stil med "tidigare kunskaper inom databaser" eller "kurs inom databaser, 7.5 hp". Det låter enkelt och tydligt nog, så jag blir väldigt osäker på hur jag ska förhålla mig till formuleringar av tidigare nämnda typ, där ytterst specifika kurser omnämns. Ska jag jämföra med kursmålen? Kursens innehåll? Eller bör jag enbart applicera "sunt förnuft" och tänka att de i slutändan helt enkelt vill ha folk som är dugligt insatta inom databaser, varpå de specifika delmomenten av utbildningen inte är av större vikt?

    I slutändan ska det hela leda fram till ett examensarbete vid ett valfritt lärosäte som ger mig en kandidatexamen inom informationsteknologi/datavetenskap/liknande. Jag kommer att prioritera HiS på den punkten men för att inte riskera att bli bortsållad i urvalet och sitta utan projektarbete söker jag då förstås till andra lärosäten för säkerhets skull, och då blir man något skraj när man ser examensarbeten av denna typ:

    https://www.umu.se/utbildning/kurser/examensarbete-for-kandidatexamen-i-datavetenskap3

    ... där behörighetskraven är formulerade på följande vis:

    "För tillträde till kursen krävs minst 135hp avklarade kurser varav minst 75hp ska vara inom huvudområdet datavetenskap och minst 15hp av de 75hp ska vara på kandidatexamensnivå. Bland kurserna i datavetenskap ska följande kurser ingå (eller motsvarande): 5DV159 DV0: Komputationellt tänkande, 5DV160 DV1: Datavetenskaps byggstenar, 5DV161 DV2: Algoritmer och problemlösning,5DV162 DV3: Beräkningar och språk, 5DV163 DV4: Datavetenskaplig logik och 5DV164 DV5: Metoder och aktuell kunskap. Beroende på examensarbetets inriktning kan särskilda förkunskaper krävas."

    Återigen en drös med unika kurskoder i kravlistan, ackompanjerat med den föga rogivande termen "eller motsvarande". Min fråga är helt enkelt hur man planerar sin studieväg under dessa omständigheter då det sista jag vill är att spendera något år av mitt liv på att studera bara för att hamna i dispyt med någon som muttrar "njaaa, det är ju inte riktigt samma sak som våra kurser, va...", speciellt då det finns tydligt etablerade fördjupningskoder från SUHF som dikterar vad en person behöver ha i bagaget för att kunna ta sig från en nivå till en annan (G1F, G2F, G2E o.s.v.).

    Tilläggas bör att G2F-kurser verkar vara ytterst problematiska i detta avseende. SUHF:s formulering är mycket enkelt - man behöver ha 60 hp inom huvudområdet för att få studera på denna nivå, vilket i sin tur krävs för att få göra ett examensarbete. I praktiken verkar dock i princip varje fristående G2F-kurs ha någon form av kravtillägg med specifika kurser som måste ha studerats innan. "Eller motsvarande", naturligtvis. Jag kan inte annat än se det som att det dödar syftet med SUHF:s etablerade standard.

    Stort tack på förhand.

    Med vänlig hälsning
    Anders Köhler
    • Ludmila : Termen "eller motsvarande" tillämpas många ggr ganska fritt och slumpmässigt; utbildningsanordnare och arbetsgivare menar då att de ska själva bedöma om sökande har tillräckliga kvalifikationer eller inte.
    • : Jag förstår; så pass enkelt alltså. Jättetack för svaret, Ludmila.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anders, jag håller med om det som Ludmila skriver i sin kommentar.

    Om du anser att ett lärosäte (en högskola eller ett universitet) gör fel i sin info till sökande eller gör felbedömningar vid antagning till utbildningar, så kan vi tyvärr här på Fråga SYV inte hjälpa dig med ngt. mer än att tipsa dig om möjlighet att kontakta UHR, Universitets- och högskolerådet och/eller UKÄ - Universitets Kanslersämbetet.

    Det är mycket möjligt att du har rätt och att vissa ändringar skulle behövas göras och det är i så fall bra om de som kan göra de ändringar får reda på det. Kontakta gärna UHR >> och UKÄ >>.

    Du kan också ringa och prata med Antagning.se - de har tel.tid kl.9-16 på vardagar och tel.nr är 0771-550 720 och Antagning.se kan förhoppningsvis ge dig råd Exakt vem som du skulle kontakta.

    Vänliga hälsningar

    L.

    Liselotte
    • : Mycket tack för det, Liselotte. Jag har i sådana här sammanhang, speciellt då det rör sig om samspelet mellan enorma institutioner, ingen aning om huruvida en knappt insatt privatperson som jag kan vara i en position att "anse att de gör fel" då verksamheter på en sådan skala definitivt bör ha betydligt bättre koll på vad de sysslar med än jag. Med det sagt kan det vara värt att gräva i det hela för att lära sig mer för egen del, så jag tackar ödmjukast för kontaktuppgifterna till vidare informationskällor. Vad vårt ärende här beträffar, gör jag rätt i att ta det som att svaret på min fråga är att det är "sunt förnuft"-faktorn som förmodligen kommer att vara applicerbar i mer eller mindre samtliga utvärderingsmoment? D.v.s. att det egentligen inte går att förbereda sig mer ordentligt än att studera så många olika delområden som möjligt?
    • Mikael : Din fråga ligger utanför vår kompetensområde. Vi kan därför Tyvärr endast råda dig att ta den men "någon annan", exempelvis med UHR och UKÄ. Vi vill givetvis hjälpa dig men vi kan inte svara på din fråga - pga vi är inte insatta i just de kompetensområdena och ej har resurser att fördjupa oss i dem; det skulle krävas mycket lång tid och att flera personer "gräver i det" under många timmar; sedan vet vi ju inte heller vad vi kommer - i så fall- fram till. Vi måste därför "släppa" den frågan och råda dig ta den med "någon annan". Lycka till!
    • : Uppfattat. Tack till hela teamet för alla utförliga och väldigt snabba svar.
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till någon hjälp! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    • : Skall ordnas. Det tycker jag att jag är skyldig er. Tack igen.
    • Anna : Tack Anders! Vi önskar dig det bästa; lycka till i allt som du kommer att företa dig!
    Läs alla kommentarer