Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    det är i första hand till komvux i den kommunen där man är folkbokförd - som du bör vända dig. Om komvux i din kommun ej erbjuder utbildning till djurvårdare, kan en sådan utbildning beviljas i en annan kommun... dock brukar inte pengarna räcka till att köpa utbildning på gymnasial nivå till personer som redan har "gymnasiekompetens", tyvärr.
    På yrkeshögskolenivå kan det finnas relevanta utbildningar, ex. utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare
    Dock är ovan nämnda utb. Påbyggnad, efter det att man på gymnasiet läste på Naturbruksprogrammets inriktning Djur. Kanske kan flerårig arbetslivserfarenhet eller "uppvuxen på en bondgånd och hjälpte till med djuren mycket" räcka till att bedömas kunna klara påbyggnadsutbildning Kvalificerad djurvårdare. Vänd dig gärna till utbildningsansvariga på en yh-utbildning.
    ****************
    Om du kan tänka dig läsa på högskolenivå - kika gärna på utbildningar på SLU, Sveriges lantbruksuniversitetet - utb. till Agronom-husdjur; utb. till Djursjukskötare; Etologi och djurskydd; utb. till Hippolog; utbildning Sport- och sällskapsdjur; Veterinärprogrammet.

    Kanske kan intressanta för dig utbildningar finnas även inom fokhögskola - se ex. utbildningar Hästsportens folkhogskola

    folkhogskola.nu/sok-skolor/Vastmanlands-lan/Hastsportens-folkhogskola/Kurser/2019vt/hastkunskap-hastskotare---distans
    och en annan utbildning där ansökningsperioden är redan slut och det är oklart om det blir fler starter - men kika på den ändå (för kännedom om vad som kan finnas inom folkhögskola) - länk nedan

     folkhogskola.nu/sok-skolor/Kronobergs-lan/Grimslovs-folkhogskola/Kurser/2018ht/safari--vildmark >>