Nora
    Hej! Undrar hur viktig den preliminära antagningen är. Har t.ex några betyg ifrån 8:an som vi inte hade nu på höstterminen i nian och som jag inte är nöjd med då jag inte kunde vara med på dom pga personliga skäl. Men det drar ju ändå ner mitt meritpoäng inför den preliminära antagningen. Har t.ex under antagningsgränsen för en linje på ett gymnasium jag vill söka men vet att jag kommer nå den gränsen under vårterminen. Undrar därför hur stor roll den preliminära ansökningen spelar, hur de "använder" den eller vad man ska säga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!

    Det som verkligen gäller  - det är de betygen som man får i ett Slutbetyg från grundskolan, när man slutar i början av juni.

    Den prelininära antagningen används för flera olika "saker":

    1. att testa att antagningssystemet (datasystemet) funkar och det inte blir trassel sen, efter omvalsperioden - när den verkliga Antagningen sätter igång;

    2. för skolornas planering - då gymnasieskolorna får besked hur många sökande som valde just deras skola och i fall det är väldigt få sökande, kanske de måste lägga ner den utbildningen & i fall det är väldigt många sökande - kanske en gymnasieskola kan utöka antal utbildnngsplatser till nästa år;

    3. i de fall man under Preliminär antagning söker en utbildning till vilka prov/tester eller auditions äger rum, blir man i så fall kallad till de tillfällerna och kan genomföra antagningsprovena. Det är om man söker till Spetsutbildningar, till konstnärliga utbildningar /dans, teater, musik/ och till IB programmet. Skolorna får besked om vilka elever som sökte de utbildningar och eleverna får kallelse. Exempel: man söker inriktning "teater" på Estetiska programmet. Det är inte alla skolor som kräver auditions men i fall den skola som man söker till kräver det, blir man kallad till 3 olika tillfällen - man gör, alltså, tre olika uppvisningar. Det skulle man inte hinna med om man inte gjorde prelininär ansökan.

    Betygen för vårterminen sätts ju i slutet av maj. När skulle man då hinna göra prov/tester och auditions? eleverna har ju rätt att vara lediga och åka iväg på sommarlovet. Och personal på skolorna ska ockaå ha semester.

    I fall du söker till en "vanlig utbildning" :) dvs där inga tester/prov/auditions genomförs - då kan du egentligen göra ansökan under Omvalsperioden, men du gör dig själv en otjänst i så fall - för att när du söker under Valperioden då "röstar du på" den utbildningen som du helst vill gå och med det bidrar till möjligheten att utöka antal utbildningsplatser på den. Med flera platser, har även du större chans att komma in.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Tips: logga in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in och du får ännu mycket mer hjälp med ditt gymnasieval.

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA