Cornelia
    Hej,
    Jag läser programmet Entreprenöriellt företagande på Högskolan Dalarna (kom in som reserv) som leder till en högskoleexamen. Jag är dock intresserad av att så småning om ta en kandidatexamen. Så jag har återigen sökt ekonomprogrammet på distans Högskolan i Gävle, sist var jag reserv 72 efter andra urvalet så antar att jag är körd på mina gymnasiebetyg... Men undrar ifall kurserna jag läser nu på något vis kommer öka mina chanser? Eller går det endast på ens gymnasiebetyg och ej på lästa högskolepoäng?

    Har även räknat ut att jag dessutom läst nästan hela första årskursen på ekonomprogrammet hos dem, när jag noggrannt räknat ut och jämfört med mina Amerikanska kurser (har en associate degree från USA). Kan detta på något vis underlätta ifall någon hoppar av efter första årskursen och att man har en chans att komma in så?

    Om inte så funderar jag på att läsa vidare i USA, har blivit erbjuden ett stipendie där dem åtminstone betalar 50% av utbildningen och då blir jag färdig någon gång. Känns säkrare än att hela tiden gå och "hoppas" på att komma in i Sverige.

    Tack på förhand för eventuella svar! Verkligen en jättebra sida det här :)

    Mvh
    Cornelia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola om Alternativt urval till högskoleutbildningar; om AU öppnar på din utbildning, kan tidigare studier inom samma område vara ett stort plus. Men annars så konkurrerar man med gymnasiebetyg och med högskoleprovet .

    Studie- och yrkesvägledare

    Vad gäller att komma in i en pågående utbildning, ligger beslutet hos de utbildningsansvariga -så kontakta gärna dem och lycka till!