Youssef
    Hej ! min bror har gått ut naturvetenskapliga programmet med höga betyg men han fick ett E på kursen idrott och hälsa 1 och vill gärna få en andra chans för att försöka höja upp betyget. Kan man läsa idrott och hälsa 1 på någon komvux i Stockholms området ? Det har skulle hjälpa min bror mycket för att komma in på läkarprogrammet. .Mvh Youssef

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Youssef,

    eftersom betyget i idrott och häls 1 får ej ingå i examensbevis från Komvux, tror jag inte att någon komvux erbjuder läsa den kursen; däremot borde finnas möjlighet att få göra Prövning >> i den kursen. Kontakta gärna komvux i alla de kommuner som finns inom pendlingsavstånd - då det är helt OK att göra prövningar i alla kommuner, oavsett var man är folkbokförd.
    Vill man, så kan man göra prövning väldigt långt ifrån där man bor - i en helt annan del av Sverige.
    Eftersom kursen erbjuds att läsa på alla gymnasieskolor, borde prövningar erbjudas i alla kommuner - eftersom varje lärare har ett antal prövningar "på sin tjänst"; det är info som Skolverket ger när man frågar dem.
    Vänligen och hälsa din bror lycka till med prövningen!

    L. :)

    Liselotte

    Din bror får gärna fråga på sin fd gymnasieskola - om han skulle kunna göra prövning på sin egen gymnasieskola.
    Var man gör prövningar i olika kommuner - är väldigt olika.
    I Göteborg finns det t.ex Prövningsenheten.
    I många kommuner är det på eller via komvux som man anmäler sig och gör prövningar.
    I vissa kommuner är prövningar utlagda "på entreprenad" - till privata utbildningsanordnare.
    Mitt råd är att ni frågar överallt; söker även info på hemsidorna; bekvämast är det att söka göra prövning inom pendlingsavstånd i första hand, för att slippa åka för långt.