Ilia
    Hej!
    Jag går andra året på gymnasiet och läser Teknik samhällsbyggande och miljö. Jag vill jättegärna fortsätta det spåret med arkitektur och förhoppningsvis bli en arkitekt. Jag undrar vilka individuella val som vore smartast att välja? Min skola har ett relativt stort utbud på kurser. Jag möjligheten att välja tre individuella val.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Ilia,

    högskoleutbildning till Arkitekt - kräver för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 3, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b. Naturkunskap 2 ersätts, vid ansökan till Arkitekt-utbildnignar på svenska högskolor/universitet av Kemi 1 och Fysik 1a.

    Men det är mycket smart av dig att även vilja läsa andra kurser som kan underlätta för dig att komma in på arkitektutbildningen och sedan också framgångsrikt klara av att läsa på den utb.

    Läsa mer matte - t.ex Matte 4, 5 och matte specialiseringe är jättebra! Både för att få meritpoäng och för att det blir lättare att få höga poäng på arkitektprovet och/eller på högskoleprovet. Det är frivilligt att göra arkitektprovet, men vi rekommenderar att göra det - för att det ger ännu en chans att komma in på utbildningen.

    Ta och kika t.ex på programplan för TE >>. Följande kurser, för utom matte-kurser, skulle jag rekommendera dig att läsa i första hand:

    I andra hand är mycket bra att läsa någon av följande kurser:

    Även Engelska 7 vill jag varmt rekommendera. Detta för meriten (1.0 i merit) men också för att det blir allt viktigare idag att kunna mycket engelska, oavsett var man jobbar eller studerar.