T
    Hej! Jag ska snart göra mitt individuella val, och ärligt talat är jag så förvirrad. Jag har varit och pratat med min SYV på skolan men ändå inte fått grepp om det riktigt. Jag vet på ett ungefär vilken inriktning och vilka kurser jag ska välja, men jag vet inte i vilken ordning eller vad som är smartaste upplägget. Jag funderar på att hålla kvar språket så att jag får spanska 4 men jag vet inte om jag ska göra det på programfördjupning eller individuellt val. Och om det nu är så att jag väljer spanska 4 som programfördjupning kan jag då exempelvis välja Etik och människans livsvillkor som ett individuellt val?

    Sedan har jag också en fråga om valet i trean, kan jag välja både engelska 7 och kriminologi då och i sådana fall i vilken uppläggning?

    Har även hört att man får ut poäng för både engelskan och spanskan, är det sant?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej T,

    reglerna kring meritpoäng för dig om läser mot Examensbevis - se  gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-merit

    För godkänt betyg i eng 7 får man 1.0 meritpoäng
    för godkända betyg i moderna språk 3 och 4 - 1,5 meritp.

    Vilka kurser som just din skola kan erbjuda, måste du få svar från din skola.

    Vänligen
    Julia syv