Emelie54

    Hej, Jag är extremt intresserad utav true crime och hade gärna velat bli utredare för grova brott. Problemet är att jag nog inte hade klarat av att se döda människor mer än på film. Så finns det något liknande yrke som kanske inte innefattar sånt? Jag är även väldigt intresserad utav hjärnan. Liksom varför människor är som dem är. Typ hur adhd, autism, antisocial personlighetsstörning, depression osv. Om man kan se de på hjärnan och varför några med samma diagnos kan bete och uppleva det helt olika. Samt även vad som får en människa att passera gränsen till att skada eller till och med döda en annan person. Har förövrigt gått Sam beteende men relativt bra betyg i allt utom spanska 4 där ja fick F.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det låter som att du har ett starkt intresse för både psykologi och kriminologi. Om du vill undvika att direkt hantera brottsplatser eller se döda människor, finns det många andra yrken som kan passa din intresseprofil.

    1. **Kriminalpsykolog**: Som kriminalpsykolog kan du arbeta med att förstå brottslingars psyke, varför de begår brott och hur man kan förebygga brott. Detta kan innefatta arbete med riskbedömning, profilering, eller terapeutiskt arbete med förövare.

    2. **Brottsanalytiker**: I detta yrke kan du analysera brottsdata för att identifiera mönster och trender, vilket hjälper polisen att förutse och förhindra brott. Du skulle inte behöva besöka brottsplatser, men ditt arbete skulle vara direkt relevant för utredningar.

    3. **Forskningspsykolog med inriktning på neuropsykologi eller kriminologi**: Om du är intresserad av hjärnforskning och hur psykologiska tillstånd som ADHD, autism och andra kan påverka beteende, kan forskning vara en väg. Du skulle kunna utforska hur dessa tillstånd korrelerar med brottsligt beteende och hur man kan utveckla preventiva strategier.

    4. **Policyanalys inom brottsförebyggande arbete**: Om du är intresserad av att påverka på en mer systemnivå, kan du arbeta med att analysera och utveckla policyer som syftar till att minska brottslighet.

    5. **Socialarbetare med inriktning på kriminalvård**: Som socialarbetare kan du arbeta med individer som har begått brott eller är i riskzonen för att göra det, och bidra till rehabilitering och förebyggande arbete.

    Din utbildning inom Samhällsvetenskap-Beteendevetenskap ger dig en bra grund. Du kan överväga att vidareutbilda dig inom psykologi, kriminologi, socialt arbete eller liknande områden. Kika gärna på flera yrken på www.framtid.se t.ex kan du börja med:
    framtid.se/yrke/brottsforebyggande-samordnare
    framtid.se/yrke/psykolog

    Med vänlig hälsning

    Studie- och yrkesvägledare