Kaspar
    Hej!
    Jag undrar om jag kan läsa individuellt val även på 300 poäng? Min lärare sa att jag har redan läst mina 200p som svenska som andraspråk via distans (då vi inte har någon lärare för det i skolan så läser jag via distans) men räknas det verkligen som individuellt val då, speciellt om man har valt att läsa högskoleförberedande program? Jag har valt att läsa idrott 2 och då säger de att de räknas också som individuellt program och att jag inte kan läsa det. Däremot sa de att jag kan läsa en kurs som är programfördjupande kurs vilket är en kurs jag inte är så intresserad av. Hur ska jag göra? Jag vill ju läsa idrott 2 och helst inte gå den programfördjupande kursen. Vad finns det för chanser?

    Mvh
    Casper
    • Mia :

      Hej Casper
      Det beror på vilket program du går och vilket steg i Svenska som andra språk som du har läst?
      Om du går på ett yrkesprogram så kan det vara möjligt att läsa Sva 3 som Programfördjupning t.ex.

      Det är absolut möjligt att läsa 300p Inviduellt val, då kommer 100 p av dessa vara "utökad".

    • Milla : Det blir mycket lättare att förklara om du uppger vilket program du går på.
    • : Jo förlåt, det glömde jag helt att göra.
    • : Jag går ett gymnasieprogram och läser inriktning matros.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Var god uppge vilket program och vilken inriktning du läser? Jag antar att du läser på Gymnasiet, inte på komvux, stämmer det?

    Studie- och yrkesvägledare

    Är det Sjöfartsutbildningen >> du går på ? Det är ett Special program med Egna examensmål. Vi söker experthjälp för att ge rätt svar på din fråga.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag är inte säker på hur din situation med valbara kurser ser ut.
    Du skriver att din lärare har sagt att du redan har läst 200 poäng inom Individuellt val - kurser i Svenska som Andraspråk; det måste i så fall vara SAS 2 och 3 /för att SAS 1 är en obligatorisk kurs för dig/. När hann du läsa SAS 2 och 3? Du är ju inte klar med gymnasiet än. Kanske läser du SAS 3 nu? ...

    Ang. Idrott 2
    Kan din skola erbjuda läsa Idrott 2, över huvudet taget? Finns det lärare som kan undervisa i den kursen? Finns det tillräckligt med elever som vill läsa den kursen? Om din skola ej kan erbjuda den kursen, hjälper det tyvärr inte att vi vill läsa den... det går i så fall inte.

    Du skriver att du inte vill läsa en kurs inom programfördjupningen; du skriver inte vilken kurs det är som du inte vill läsa. Det skulle underlätta om du gav oss mer info.
    Sjöfartsutbildningen >> läser man 500 poäng kurser Programfördjupning - och det är endast de kurser som just på det programmet FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE som måste ingå i den kategorin. I annat fall missar du uppfylla kraven för Examensbevis.

    Följande kurser får på Sjöfartsutbildningen läsas som PROGRAMFÖRDJUPANDE:
    från listan - nedan - måste du få betyg i 500 poängs-kurser
    Underhåll – driftsäkerhet, 100 poäng
    Underhåll – lager & smörjteknik, 100 p.
    Däckstjänst 1, 300 p.
    Fartygsbefäl 100p.
    Radiokommunikation till sjöss, 50 p.
    Elektromekanik, 100p.
    Elkraftteknik, 100 p.
    Ellära 1. 100p. Ellära 2. 100p.
    Praktisk ellära, 100p.
    Energiteknik 1, 100p.
    Energiteknik 2, 100p.
    Engelska 6, 100p.
    Entreprenörskap, 100p.
    Skeppsteknik, 50 p.
    Fysik 1b1, 100p.
    Fysik 1b2, 50p.
    Elinstallationer, 200p.
    Larm-, övervaknings- och säkerhetssystem, 100p.
    Ledarskap och organisation, 100p.
    Marina elektroniksystem, 100p.
    Maskinbefäl, 100p.
    Maskintjänst 1, 300p.
    Matematik 2a, 100p.
    Mekatronik 1, 100p.
    Mät- och reglerteknik, 100p.
    Mät- och styrteknik 100p.
    Plåtslageri – svetstekniker 100p.
    Produktionsutrustning 1 100p.
    Kälsvets 1 100p.
    Svets grund 100p.
    VVS svets och lödning rör 100p.
    Verktygs- och materialhantering 100p.

    Om du inte får betyg i 500 p. från listan /ovan/ på de kurser som på ditt program får läsas som programfördjupande, kommer du ej uppfylla kraven för Examensbevis.
    *****
    Idrottskurser finns inte i listan.
    Det är alltså inte möjligt att byta en kurs inom Programfördjupning mot en idrottskurs.
    Med det sagt, säger jag ju inte att det är förbjudet att läsa Idrott 2 på ditt program; det är inte förbjudet; men du kan inte läsa den i stället för en obligatorisk kurs. Kanske kan du läsa Även idrott 2, utöver de övriga kurser...
    För att få läsa extra-kurser krävs Rektors beslut.

    Du borde kunna ha SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 som U-kurser, utökade, utanför programmets obligatoriska 2500 poäng och kunna i så fall välja 200 p. ändra kurser (förhoppningsvis Idrott 2, bland annat, eftersom du vill läsa den kursen) men om idrott 2 ej kan erbjudas på din skola eller om du inte vill läsa på mer än heltid (hinner inte, orkar inte...) - då går det tyvärr inte.

    Hej igen, idag fick vi svar från en sakkunnig på Skolverket. Var god läs nedan:

    Även om sjöfartsutbildningen har egna examensmål är det en riksrekryterande yrkesutbildning inom gymnasieskolan. Det är samma regler där som för yrkesprogrammen. Alltså kan eleven läsa svenska 2 och 3 som utökat program.
    Huvudmannen är dock bara skyldig att tillgodose detta om eleven senast vid utgången av det andra läsåret har anmält att han eller hon vill läsa de aktuella kurserna.
    När det gäller individuellt val så är det huvudmannen för en gymnasieskola som beslutar om vilka kurser som ska erbjudas som individuellt val.

    Eleven har dock rätt att inom utrymmet för individuellt val läsa
       1. en kurs i idrott och hälsa utöver vad som finns på studievägen,
       2. minst en kurs i estetiska ämnen, och
       3. de kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet på grundnivå om eleven går på ett yrkesprogram.

    En elev har alltså rätt att läsa en kurs i idrott och hälsa utöver vad som finns på studievägen, däremot är det huvudmannen som beslutar om vilken/vilka kurser i idrott och hälsa som de erbjuder.

    Källor:
    Utökat program i gymnasieskolan i 4 kap. 23 § gymnasieförordningen

    Indivduellt val: 4 kap. 7 § gymnasieförordningen

    Lagar och förordningar: skolverket.se/lag