Alexander

    Hej!

    Jag har inga betyg från hemlandet och tycker att det är svårt för mig att läsa alla ämne från början. Just nu läser jag teknikprogram i komvux. Och för att klara gymnasium måste man ha 2400 poäng så jag har de obligatoriska ämnen som gör tillsammans ungefär 1100 poäng (sva, eng, matte, historia, religion..) + de extra ämnen som man lägger för att nå 2400 poängen.

    Jag är klar nu med svenska 1-2-3, engelska 5-6, matte 1 och samhällskunskap bara; har matte 2-3, historia, religion, gymnasiearbete, fysik, kemi och biologi kvar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    om du vill komma in på högskola/universitet behöver du påvisa att du är BEHÖRIG. Grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt:
    1. Examensbevis
    2. Reell kompetens >> - några gymnasiala kurser + Intyg om arbetslivserfarenhet >>
    3. Omdöme från en folkhögskola. På folkhögskolans Allmän kurs kan du på endast ett år få Omdöme, om du uppvisar tillräckliga kunskaper.
    ****
    Om du vill jobba i stället för att studera - kan du söka jobb. Att läsa på högre nivå än grundskola är i Sverige ej obligatoriskt. Se ett stort antal exempel på vilka jobb man kan få utan någon högre utbildning - på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken