Samuel
    Har fyra ämnen som jag vill göra en prövning på; mekatronik, energiteknik och 2 IT ämnen, men ingen kommun erbjuder de kurser och min gamla skola kunde ej ta emot mig då de har fullt upp. Vad kan man göra? Jag behöver höja dessa ämnen för att kunna komma in på universitetet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Skolverket säger att prövningar måste erbjudas i de kurser, i vilka finns pågående undervisning; och du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige. Men det finns tyvärr inga garantier på att hitta var man kan göra prövning.

    Kan man inte höja sitt meritvärde - kan man i så fall satsa på högskoleprovet.