Sara R

    Hej! Jag är en socionom student som snart ska ta examen. Efter examen har jag funderat på att vidarutbilda mig inom HR och detta är något jag gärna hade velat göra utomalnds (helst inom EU). Jag undrar då vad som hade varit bäst för mig, att söka en kurs eller studera HR på master-nivå? Jag vill gärna ha någon sorts grund inom HR eftersom att jag vill jobba med det i framtiden. Jag har tittat över några masterpogram inom HR utomlands men vet inte om det eventuellt skulle vara onödigt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag undrar om du vill jobba inom HR i Sverige eller utomlands?
    I Sverige gäller följande: HR-jobben/yrken är icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får fritt bestämma vem de anställer, med vilken utbildning i bagaget. T.ex finns det exempel att man med grundutbildning från socionomprogrammet (socionomexamen) fick jobb som Personalchef på en kommunal förvaltning (men då var det så att den personen har jobbat som kurator inom samma förvaltning i ganska många år och sedan, när jobbet som personalchef annonserades ut, valde arbetsgivare att anställa internt i första hand, alltså välja någon ur egen befintlig personal framför att anställa någon utifrån). Så, det är inte omöjligt att utan någon påbyggnadsutbildning (som socionom) få jobbet inom HR, t.ex som personalchef. Men det kan inte heller garanteras. Så länge jobbgaranti inte ges kan man inte garantera att man, oavsett vilken utbildning man har, får jobb/anställning eller uppdrag (om man vill jobba som konsult).
    I Sverige är det mycket vanligt att, för anställningar inom HR, arbetsgivare önskar eller t o m kräver att de som söker jobben har goda kunskaper inom kunskapsområde Arbetsrätt (alltså kan lagar och regler som reglerar de anställdas rättigheter). Lagar och regler är inte identiska i olika länder (även inom EU-länderna kan det skilja sig åt ganska mycket). Att utomlands läsa svenska lagar och regler inom arbetsrätt tror jag inte man kan göra (möjligtvis om man bor utomlands men läser på ett svenskt lärosäte, på distans).
    Kika gärna på flera yrken som på olika sätt har med "personalhantering" att göra, exempelvis:
    Personalvetare
    Personaltjänsteman
    Personalplanerare
    Personalhandläggare
    Personalansvarig
    HR-specialist
    HR-business-partner
    HR-administratör
    HR-assistent
    yrke/löneadministratör
    Om du med utbildning inom HR vill jobba utomlands, då rekommenderar jag att du tar reda på vad gäller i just det landet där du vill jobba.
    Om du vill jobba i Sverige, kika gärna på olika HR-yrken och yrken där man jobbar med "personalhantering" på olika sätt, t.ex vad gäller betala ut löner. I Sverige finns många "löneutbildningar" inom yrkeshögskola och du får gärna kika på några exempel på sådana utbildningar:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    utbildning/kyh/loenekonsult
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sara R : I framtiden skulle jag gärna vilja ha ett flexibelt jobb inom HR där jag kan jobba både utomlands och i Sverige (om det är möjligt). Jag vill dessutom studera utomlands under en period och därför ställde jag denna fråga för att se vad det finns för möjligheter och hur jag ska ta mig vidare isåfall.
    • Milla : Arbetsrättslig situation är olika i olika länder, olika lagar och regler gäller i olika länder och därför rekommenderar vi att man skaffar sig utbildningar på det område i samma land som man vill jobba i. Vad ”flexibelt” arbete är kan finnas olika åsikter om; vad är det för Dig?:)