RAWAND
    Hej:
    Jag läser gymnasiet på vuxenutbildning och jag ska vara Civilingenjör, Behöver jag höga betyg eller inte? och vad som krävs?
    om det behöver jag inte så skulle jag välja att läsa på distans korsar för att gå fortare

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rawand,

    stämmer det att du vill läsa på högskola/universitet tilll Civilingenjör>> ?

    Om du nu läser på vuxenutbidningen, råder jag dig boka tid med en Studie- och yrkesvägedare på Komvux och göra en ordentlig studieplanering. SYV kommer att titta på dina nuvarande betyg och jämföra dem med det som krävs för att bli behörig till Civilingenjörsprogrammet.

    Behörighetskraven till olika Civilingenjörsprogram på högskolor/universitet i Sverige är inte exakt identiska. Oftast krävs det dock att man har godkända betyg i föjande gymnasiala kurser: Fysik 2 och Matematik 4. I Kemi är det olika - men Kemi 2 kan också krävas. Ibland krävs det också andra kurser för Särskild behörighet.

    Grundläggande behörighet (gymnasieexamen) behöver man alltid ha när man söker til högskola/universitet i Sverige.

    Jag vill också tipsa dig om att det finns Ingenjörsutbildningar även på andra ställen än högskolor och Universitet.

    T.ex kan man bli Gymnasieingenjör - genom att läsa den så kallade T4 utbildning, "fjärde teknikåret på Teknikprogrammet">>

    Det finns också utbildningar till olika sortens Ingenjörer inom Yrkeshögskolan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    L. :)

    Liselotte