Oliver
    Som en följ fråga till min förra fråga, vad är skillnaden på BI och BII i praktiken. Jag vet skillnaden genom att BII är en komplettering efter gymnasieexamen, men på skolverket står det att 1/3 kommer in genom betygen. Går BI först och sen BII eller hur funkar det? För om BI går först kommer det bli väldigt svårt att komma in på BII på populära universitet såsom KTH och LTH i Sverige. =)=)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,

    antagningsprocessen till högskolor/universitet i Sverige är förklarad på antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval.
    Det är ofta (inte allttid, dock) svårare att komma i i BII-gruppen. Sökande som har kompletterat tävlar mot varandra (varför det ofta blir svårare är för att den gruppen får färre platser att konkurrera om, jämfört med BI-gruppen).

    Hälsningar
    ANNA

    • : Tack för svaret Anna, grymt förklarat! Detta betyder alltså att BI-gruppen inte kan ta alla platser utan BII-gruppen har färre men alltid några? Mvh Oliver
    • Mikael : Ja, BII sökande har också platser som endast de som har kvalificerat sig till Kompletteringsgruppen kan ”slåss om.
    • Mikael : Läs för övrigt det som står på www.antagning.se
    • : Tack Mikael!!
    Läs alla kommentarer