Gustav
    Hej, jag är intresserad av att gå Sam-beteende på Gymnasiet, och sedan plugga vidare. Men när jag sökt på Psykologprogrammet står det att det finns på Universitetet? Så finns det samma program fast på högskolan, eller börjar man direkt på universitet efter gymnasiet?
    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej !

    i praktiken är det så att i Sverige idag är högskola och universitet - för de sökande som kommer från gymnasiet eller från komvux, dvs söker utbildning på Grundnivå - "samma sak". Högskolor kan ansöka om att få kallas får Universitet och ex. Malmö högskola blev Malmö Universitet. På ett universitet är det ett visst antal professorer per studeande + forskning på hög nivå bedrivs... det är några kriterier för att högskola ska få kalla som för universitet, bl a att det erbjuds utbildningar på avancerad nivå, ex. masterprogram.

    För de studerande på Grundutbildningar dvs de som läser kandidatprogram eller socionomprogrammet eller psykologprogrammet, spelar det i praktiken ingen roll. Dock anser vissa att det är "finare" att läsa på ett Universitet... :)

    Var god läs på https://www.framtid.se/studier/hogskola-universitet