Leo

    Hej! Planerar att gå en utbildning som ger titeln IT Forensiker. Hoppade av gymnasiet efter två år, blev klar och godkänd i alla kärnämnen. Om jag ska läsa upp betygen på komvux eller folkhögskola, hur går jag till väga när det är dags att söka in? Vem kontaktar jag för att få mina kurser anpassade efter högskoleprogrammet jag vill gå Mvh Leo!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leo,

    till alla utbildningar på högskolenivå måste man i Sverige ha Grundläggande behörighet. Sedan kräver många utbildningar även särskild behörighet. Är det den här utb. du vill söka till - hh.se/utbildning/program/it-forensik-och-informationssakerhet ? Den utb., länk ovan - kräver för särskild behörighet godkänt betyg i matematik 2 (2a, 2b eller 2c).
    Du behöver alltså få högskoleföreberdande examen från komvux med godkänt betyg i matte 2.
    Eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola med omdöme om särskild behörighet i matte 2. Och då blir du behörig att söka till den ovan nämnda programmet.