Mattias
    Hej!
    Jag går i nian och jag är väldigt It-, data och programmerings-intresserad. Det är svårt att skilja på alla ingenjörsutbildningar eftersom att det finns väldigt många. Jag vill ha en utbildning som ger mig möjlighet att arbeta med det jag är intresserad av.

    Det som driver mitt intresse är datorhårdvara, programmering och teknik generellt. Det svåra är att hitta ett yrke som har flera av mina ovanstående intressen inkluderade.

    Jag behöver omväxling i vardagen så ett enformigt arbete fungerar inte.

    Problemlösning är ett av huvud intressena och jag vet att det behövs för dessa yrken/utbildningar.

    mina frågor är då:
    1: Vilket yrke passar mig bäst baserat på mina intressen?
    2: Om det finns ett, vilken gymnasieutbildning ska jag välja?
    3: Till slut vilken högskole/universitetsutbildning ska jag välja?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Utbildningsutbud förändras. Även nya yrken tillkommer.. därför kan det vara för tidigt att bestämma sig än... utan jag råder dig kika på Teknikprogeammet på gymnasiet och på många olika yrken på www.framtid.se men att ha i åtanke att efter ett par år kan ännu fler yrken och eftergymnasiala utbildningar finnas . På gymnasiet kanske är det TE som passar dig bäst.

    Studie- och yrkesvägledare