Hej Amalia!
    Att gå om åk9 är en förmån och en möjlighet som ges ganska sällan, tyvärr. Även om du skulle önska gå om åk9, så är det mindre troligt att du skulle få göra det.
    I fall du inte får godkänt betyg i matte på vårterminen, kommer du med största sannolikhet läsa på IM, Introduktionsprogrammen på gymnasiet http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Du gör ditt gymnasieval under Valperioden (som vanligt) men du kommer att få svar "Obehörig" efter Preliminär antagning (för att man ej är behörig till nationella program med F i matte). Om du sedan får godkänt betyg i Matte på våren, ändras det i det definitiva (slutgiltiga) antagningen eftersom du då blir behörig.

    Har skolan erbjudit dig extrahjälp i matte? Du kanske behöver göra dyskalkyli-utredning?

    Tips om en bra mattesida: www.matteboken.se

    Här http://www.mattecentrum.se/raknestugor/vaxjo/teknikum kan du se info om kostnadsfri hjälp i matte på Teknikum i Växjö. Nu är det juluppehåll men från 25 januari är Räknestuga igång igen.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA