Camilla
    Jag har läst djurvård på en naturbruksskola. Jag har studerat naturkunskap 1a1 och har behörighet inom naturkunskap 2 då jag läst 1a1 och djurhållning, samt djur i naturbruk. MEN jag behöver ha läst naturkunskap 1a1 och 1a2 för att vara behörig till utbildningen jag vill söka. Måste jag studera upp det? Eller kan jag vara behörig inom den kursen också, via andra kurser jag studerat?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du är redan nu behörig, anser jag. Detta för att naturkunskap 2 är högre kurs som baseras på nk1a2. Har man godkänt betyg i nk2, anses man vara behörig till utbildning som kräver lägre behörighet i samma ämne.

    Studie- och yrkesvägledare