Mariusz
    Hej jag ska flytta till dalarna i sommar och jag ansöker till gymnasiet nu och jag undrar hur ska jag söka jag vill gå ju gymnasiet i dalarna inte i stockholm
    • Milla : Nu fick vi svar från Elevantagningen i Dalarna & du ska söka via Dexter i Stockholm. Jag skriver ett nytt svar till dig nu. :)
    • Milla : Och nu fick vi svar från Gymnasieantagningen i Stockholm, som säger att info från Elevantagningen i Dalarna inte är helt korrekt och de vill att du kontaktar dem via Epost: [email protected]

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mariusz!

    Är det helt säkert att din familj flyttar till Dalarna? Till vilken ort fyllar ni?

    Vi ska ge dig information och råd om hur du ska göra men det är också bra om du pratar med SYV på din skola, där du läser nu. Har du pratat med SYV på din skola? Vad fick du får råd i så fall?

    Återkom med svar om hur säkert det är att familjen flyttar, om när ni flyttar, från vilket datum du kommer att bli folkbokförd på den nya adressen och vilket program du vill gå och på vilken skola (om du redan vet vilka skolor som finns där i närheten). Alla gymnasieskolor som finns i Dalarna kan du se på GymnasieGuiden. Jag ser just nu 26 gymnasieskolor i det länet.

    bästa hälsningar & återkom med svar på mina frågor

    L.

    Liselotte

    FT, inriktning Personbil, finns även på andra gymnasieskolor i Dalarna - bl a på Stiernhooksgymnasiet och på Mora gymnasium och du får gärna kika på de skolorna. Vi forskar nu i frågan om hur du ska söka till en skola i Dalarna och åtekommer så fort vi kan. Du får medan du väntar på svar från oss, ta fram fler alternativ - det är alltid bra att söka till flera olika utbildningar och inte till bara en.

    • : vi ska flytta till hedemora och ska gå på fordon och transport med inriktning på personbil, Jag vet inte exakt datum men någonstans vid augusti och det är helt säkert vi har köpt en tomt där. Ja jag har pratat med min SYV han sa att jag ska söka till stockholms län nu men jag fattar inte vad han menar hur ska jag gå in på min Gymnasiet om dom har inte fått min ansökan? jag vill gå på martin koch gymnasiet i första val
    • Liselotte : Vi ska forska lite i saken och återkommer så fort vi får klarhet i vad som gäller i just din situation.
    • Liselotte : Du kan på www.antagningskanslier.se se kontaktuppgifter till alla antagningskanslier i hela Sverige. Om jag var i "dina skor" skulle jag kontakta antagningskanslierna i både Stockholm och i Dalarna och ställa den frågan som du ställer till oss här.
    • Milla : Och nu fick vi svar från Gymnasieantagningen i Stockholm, som säger att info från Elevantagningen i Dalarna inte är helt korrekt och de vill att du kontaktar dem via Epost: [email protected]
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu fick vi svar från Elevantagningen i Dalarna, som jag klistrar här nere:

    Eleven ska söka på Dexter i Stockholm. Där kan man söka utanför sin region.

    Välj: Hedemora som sökort. Ange: FT som ansökningskod. Skriv i löptext: Fordonsprogrammet, inrikt FTPER.

    På skola: Martin Kochgymnasiet.

    Eleven bör också ange att hen är flyttande på sin ansökan. Det kan hen göra genom att välja: Mer info när hen är inloggad på sin ansökan. Välj: Lämna information till kansliet. Där kan eleven skriva att hen ska flytta till Dalarna.

    Längst ner på ansökan kan det också finnas en ruta där det står: "Flytta" på, den kan hen också bocka i.

    Stockholms antagning skickar sen en kopia till oss i Dalarna på detta val.

    Med vänliga hälsningar

    Elevantagningen

    Region Dalarna, Myntgatan 2, 791 51 Falun

    Direktnr 023-77 70 34

    Studie- och yrkesvägledare

    De ger väldigt bra /detaljerad/ instruktion på hur du ska göra din ansökan. Prova göra så. Om det inte funkar, ring till dem på Elevantagningen i Dalarna, direkttelefonnummer är 023-77 70 34.

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Och nu fick vi svar från Gymnasieantagningen i Stockholm, som säger att info från Elevantagningen i Dalarna inte är helt korrekt och de vill att du kontaktar dem via Epost: [email protected]

    • Milla : Och nu fick vi svar från Gymnasieantagningen i Stockholm, som säger att info från Elevantagningen i Dalarna inte är helt korrekt och de vill att du kontaktar dem via Epost: [email protected]