sabrina
    Hej! Jag undrar om man vill bygga upp sin egen exam genom fristående kurser. Finns det något antagningspoäng eller en viss behörighet för att bli antagen på fristående kurser?. Och finns det möjlighet att dom fristående kurser som jag har eller kommer at läsa inte leder till någon exam? Är det bättre jobbmöjligheter när man läser en program eller fristående kurser?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sabrina;

    det är enklare för dig att komma in på ett program (för att du inom programmet kommer ha platsgaranti på de kurser som ingår);

    söker man däremot fristående kurser - söker man på nytt till varje kurs och varje gång riskerar att inte bli antagen. Antagningsgränser uppstår i efterhand, när antagning redan är genomfört. Hur lätt eller svårt det blir att komma på varje kurs, vet man inte på förhand. Hur det var förut, behöver inte stämma "framåt" - alltså, det kan bli annorlunda i framtiden.

    Fristående kurser behöver inte leda till någon examen. Man kan t.ex bara läsa en enda kurs.

    För att ta ut kandidatexamen, måste man uppfylla ett antal krav som kan variera från ett lärosäte till ett annat. De generella kraven för kandidatexamen är

    • 180 högskolepoäng, motsvarande treårs studier på heltid
    • av dem minst 90 högskolepoäng inom "huvudämnet"
    • kandidatkurs måste vara godkänd.

    För övrigt, är det varje högskola och universitet som kan ställa ännu fler villkor, ex. kan de begränsa vilka "fria kurser" som får ingå.

    Ibland är det lättare att komma på fristående kurser än på ett program, men ibland tvärtom: kan vara lättare att komma på ett program.

    Varför läser folk fristående kurser i stället för program?
    - jo, det finns olika anledningar; ibland vill man bara läsa en eller ett par kurser och bryr sig inte om att få ngn examen eller man kanske inte kom in på ett program, men kom in på "första kursen" och sedan fortsatt läsa fristående kurser;
    det kan också vara så att just det "programmet" som du vill läsa - inte erbjuds, över huvudet taget, eller inte erbjuds på den orten där du vill läsa;
    ofta är det så att man börjar läsa på ett program men sedan hoppar av mitt i... och då har man redan ett antal godkända kurser som man sedan vill försöka "bygga på"...

    Vissa examina kan man, dock, i Sverige idag (maj 2019) endast få genom ett program, exempel: socionomexamen; juristexamen; sjuksköterskeexamen; psykologexamen; receptarieexamen; apotekarexamen.

    Du frågar också om det är "bättre jobbmöjligheter" om man läser program eller kurser.
    Svårt att ge ett generellt svar. Beror mycket på inom vilka yrken ...

    Ex. socionom >> kan man endast bli genom socionomprogrammet;
    men
    Beteendevetare >> eller Personalvetare >> eller Journalist >> kan man bli både genom program och genom fristående kurser. Det brukar ta längre tid att få ut kandidatexamen om man läser utanför program (pga man kanske inte kommer in på kurser under någon termin; eller att de kurser man läste kan inte tas in i kandidatexamen och man måste läsa mer...) men då har man, förutom, kandidatexamen, kanske har ännu "mer studier" vilket syns i ens CV och kan uppskattas av arbetsgivare.
    Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika, och det är därför mycket svårt att ge ett generellt svar om det - inom de yrken - där både program och fristående kurser kan leda till examen - bättre att läsa ett program eller fristående kurser.