Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pelin,

    Du får söka utbildning - och vi hoppas och håller tummarna, jag tror du menar - den här yh >>, stämmer det?

    Yh Bank- och försäkringsrådgivare >> är en mycket populär utbildning som har ca 10 behöriga sökande på varje utbildningsplats. Med endast matte 2a är du inte behörig, tyvärr. Du får söka och det är inte föbjudet att de tar in dig, men som det var vid de tidigare utbildningomgångar - så fanns det ingen möjlighet att överväga att ta in obehöriga (fast teoretisk möjlighet finns, därför uppmanar jag dig att söka även om du inte blir behörig).

    Råd till dig - sök i tid och försök sedan innan 11 juni (som är sista kompletteringsdag till den utb) - att skaffa sig godkänt betyg i matte 2b (eller i 3b, som är ännu bättre för att det är högre nivå).

    Försök också skaffa sig så mycket arbetslivserfarenhet som du kan (helst inom serviceyrken, kundtjänst, kundrelationer och ännu bättre om du kan få jobba inom bank- eller försäkringsväsendet).

    Arbetslivserfarenhet ställs inte som ett krav, men eftersom det är så många behöriga sökande, måste urval göras och utbildningsansvariga prioriterar utifrån både de betyg man har och "övriga meriter". Arbetslivserfarenhet är en stor merit.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia SYV