ejwejkw
    Hej jag går i 1an på naturvetenskapsprogrammet och jag har F i fysik och matte 1c och jag undrar om jag kan både byta skola och gå om ett år men gå på samma program och finns det då någon blankett som jag kan fylla i? För att jag har E i allt annars går det fortfarande?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej,

    om du vill gå om åk1 - bör du söka (göra ditt gymnasieval) - upprepa samma process från förra året. Tyvärr är det för sent att göra en vanlig ansökan men du kan göra en sen ansökan. Det innebär att du kan få plats där tomma /lediga platser/ kommer att finnas.

    Exakt hur man söker beror på vilket antagningskansli man tillhör. Gå in på www.antagningskanslier.se, fyll i i vilken stad du bor och du får fram vilket antagningskansli du tillhör. Kontakta sedan ditt antagningskansli för mer information.

    Lycka till!

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, jag undrar om du är helt säker på att Naturvetenskapsprogrammet är helt rätt för dig? Kan det vara så att ett annat program passar dig bättre? Har du funderat på vad du vill göra efter gymnasiet>> ?

    Om man får Examensbevis från ett yrkesprogram, har man många fler möjligheter: man kan i så fall förutom högskola/universitet, söka även jobb direkt efter gymnasiet eller söka påbyggnadsutbildning på en Yrkeshögskola. Men "bara E i betyg" från ett högskoleförberedande program kan det bli en återvändsgränd, tyvärr... man lär sig inte ngt. yrke och i fall man inte kommer in på den högskoleutbildning som man önskar, vad ska man göra då? Det är svårt att få jobb om man inte kan ngt. yrke och man är oftast inte behörig till yrkeshögskola heller (för man har inte förberedande grundutbildning som ges på gymnasiet). Komvux säger också ofta Nej, om man redan har gymnasiekompetens... och därför kan man tyvärr finna sig efter gymnasiet i en "återvändsgränd".... som kan tyvärr bli svårt att komma ur.

    Jag råder dig att kika lite grand på alla de olika yrken på www.framtid.se

    och att läsa på om olika gymnasieprogram>>

    Vänligen

    L.

    Liselotte
    • : Tack för tipset men jag vill verkligen välja naturvetenskapsprogrammet och jag undrar om det går om jag baga säger till att jag vill gå om 1an och byta skola fast att det är en sen anmälan för att den skolan jag ska få in i finns det gott om platser?
    • : Bara*
    • Mikael : Du skriver "gott om platser"-har du fått svar från antagningen att det är färre behöriga sökande till åk 1 än platser? I så fall kommer Du in även med sen ansökan.
    • : Nej jag ska fylla i en blankett nästa vecka men jag har sätt själv den där preliminär antagning där att det fanns många platser till år men om jag fyller i blanketten och inte kommer in kommer jag att vara utan skola helt och hållet eller kommer jag att forsätta som vanligt i 2 an på samma program?
    • Anna : Du har rätt att fortsätta på den gymnasial utbildning där du är Antagen nu. Det är endast om du har för mycket frånvaro, som du kan bli "utskriven" från din skola.
    • Anna : Om du vill hoppa in i åk2 på en annan skola, så är det rektor på den där andra skolan som fattar beslut att ta in dig eller inte.
    • Anna : Fyll i blanketten och vi håller tummarna!
    • : Men om jag fyller i blanketten när kommer jag att få beskedet för att jag ska åka utomlands det här året?
    • Anna : Se på den här sidan när antagningsbesked lämnas ut i olika län: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/naer-kommer-antagningsresultatet
    Läs alla kommentarer