Johanna

    Jag har dåligt betyg och nästan i underkänt i kemi, fysik och biologi. Alltså ämnesvarningz Och har 217 i meritvärde så är orolig att det är för lite för att komma in på estet musik på Per Brahe gymnasiet. Jag har inte A i något ämne och ligger runt C & D i dem flesta och B i musik.

    • :

      Hej!

      Går själv musik på PB 2:a året och förstår om du är rädd att betygen inte håller. Tänk på att du kommer ha ett intagnings prov till linjen vilket kan hjälpa dig gansk mycket i meritvärdet.

      Länkar här en länk med intagnings meriten. Tänk på att mycket av meriten kommer från provet så. Det 500+ i genomsnitt är endel från provet..Se till att du får godtjänt i dina betyg så går det förhoppningsvis bra. Lycka till!

      http://intag.skola.jonkoping.se/stats.asp ;

    • Mikael :

      Tack Så mycket Klara för din kommentar men länken funkade inte för mig; menar du den här sidan: http://intag.skola.jonkoping.se/stats.asp undrar jag?
       Lycka till med dina studier, Klara & lycka till - till Johanna att komma in på den utbildning du vill. Angående antagningsprov (uppspelningar/auditions) så förekommer det ofta men inte alltid, när man söker ES/Musik på gymnasiet. Vissa gymnasieskolor antar bara på betyg; och så kan det också ändras från ett år till nästa. Bra därför få reda på om just den skolan (de skolorna) du är intresserad av har eller inte har antagningsproven. Och så är det bra att söka flera (många) olika alternativ till gymnasiet: för varje ny alternativ i sin gymnasieansökan har man en ny chans!
      PB i kommentaren - gissar jag på att det är https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/per-brahegymnasiet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    i Jönköping är det, enligt våra uppgifter, även på Kungsgymnasiet som ES/musik erbjuds. Så, sök gärna även till den skolan också.
    Gör ditt bästa i alla ämnen som du läser - ingen kan göra mer än sitt bästa. Så får vi hoppas du kommer in på den utbildning som du vill komma in på.

    Vänligen
    ANNA