Vuxen

    Hej ! Jag har funderat på att skola om mig till diakon. Jag är kristen och har en stark tro på gud och känner nu att jag skulle vilja kombinera min tro med att hjälpa andra människor som har det svårt i livet. Känner en stark önskan över att kunna göra något bra för andra i mitt yrkesliv. Jag är utbildad beteendevetare och har en kandidatexamen 140 p + 30 p = 170 p (företagsekonomi 20 p + 5 p ledarskap + 5 p kommunikation). Jag har 29 års arbetslivserfarenhet från olika arbeten inom HR både statligt, privat och kommunalt. Min fråga är nu vad ser ni att jag behöver göra för att kunna utbilda mig till diakon? Vad rekommenderar ni?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,
    enligt den information jag har så gäller följande: för att bli diakon krävs högskoleutbildning inom ett vårdande yrke, till exempel socionompsykolog eller sjuksköterska. Utbildningen till diakon innefattar flera delar, däribland Svenska kyrkans grundkurs, praktik och kursdagar tillsammans med blivande församlingspedagogerkyrkomusiker och präster. Svenska Kyrkans grundkurs anordnas på ett tiotal folkhögskolor. Hör med Svenska kyrkans utbildningsinstitut är det bästa rådet jag kan ge dig. Deras webbplats är svenskakyrkan.se/utbildningsinstitutet
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Mvh
    Mikael

    • Vuxen : Tack så mkt!
    • Vuxen :

      Tack för ditt svar då vet jag lite mer.
      mvh

      Anders Höglund

    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!