Abdul abbas

    Hej! Jag är intresserad av att läsa en utbildning som är helt på distans och ger möjlighet att arbeta hemifrån 100%. Finns det en sådan utbildning tillgänglig och i så fall vilken? Kan du även ge mig information om löneförhållanden och arbetsmarknad för den aktuella utbildningen? Tack så mycket för din hjälp! Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Utbud av utbildningar som i Sverige ges "helt på distans" (alltså utan obligatoriska träffar) är ganska begränsat (finns alltså inte så jättemånga sådana utbildningar) men sådana utbildningar ändå finns och de kan också ge möjlighet att jobba hemifrån.

    Överväg att utbilda dig inom t.ex Digital marknadsföring.
    En utbildning inom digital marknadsföring fokuserar på att lära sig marknadsföringsstrategier och verktyg för att nå målgrupper online. Detta inkluderar områden som sociala medier, sökmotoroptimering (SEO), e-postmarknadsföring, content marketing och mycket mer. Många yrkesroller inom digital marknadsföring kan utföras på distans, inklusive t.ex yrkesroller som marknadsföringsstrateg, content manager, social media manager och SEO specialist.

    IT och datavetenskap
    Utbildningar inom IT och datavetenskap ger dig färdigheter inom områden som programmering, systemutveckling, databasadministration, och nätverksteknik. Det finns många IT-jobb som kan utföras på distans, såsom webbutvecklare, systemutvecklare, IT-konsult.

    Översättning och tolkning samt övriga språkyrken
    Om du är skicklig på flera språk kan du överväga en utbildning inom översättning och tolkning. Många uppdrag inom översättning och tolkning kan utföras på distans, inklusive skriftlig översättning, telefontolkning och textkorrekturläsning. Kika t.ex på framtid.se/yrke/korrekturlasare

    E-handel
    Utbildningar inom e-handel fokuserar på att lära dig att driva och hantera onlinebutiker och e-handelsplattformar. Yrkesrollerna inom e-handel inkluderar e-handelschef, produktchef, kundtjänstrepresentant för e-handel och e-handelsmarknadsförare.

    När det gäller löneförhållanden kan de variera ganska mycket beroende på faktorer som erfarenhet, bransch och geografisk plats. Generellt sett har yrken inom digital marknadsföring och IT ofta konkurrenskraftiga löner och goda arbetsmöjligheter, särskilt med tanke på den växande efterfrågan på digitala färdigheter. Yrken inom översättning och tolkning kan (oftast) endast erbjuda enskilda uppdrag (alltså är anställningar korta och osäkra).

    Innan du väljer en utbildning är det en bra idé att göra noggranna efterforskningar om den aktuella branschen och prata med yrkesverksamma inom området för att få en bättre förståelse för villkor för de som jobbar i den yrkesrollen samt för löneförhållandena och hur arbetsmarknaden ser ut om några år och framåt.

    Studie- och yrkesvägledare