Isa
    Hej!

    Jag går komvux, gymnasiet på komvux fast jag är 17. Kom in där med hjälp av skolslussen. Distans alternativ.
    Jag pluggar Heltid 2 kurser på 10v . 200p.
    Jag får CSN varje månad på 1250kr. Men vill gärna söka mitt första jobb. Får jag jobba? Hur mycket får jag max tjäna i månaden?
    Hur funkar CSN när en har jobb?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isa,

    så vitt vi vet så gäller begränsningar i inkomst om man får StudieMEDEL eller Studiestarts-stöd, ej när man har Studiehjälp. Se info på csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha/inkomst-och-fribelopp. "Fribelopp" är det den summa pengar som man får tjäna under kalenderhalvåret när man har studiemedel eller studiestarts-stöd. Men vi känner inte till att någon begränsning i inkomsten skulle finnas för elever som läser på gymnasienivå innan 1 juli den kalenderåret som eleven fyller 20 år /det är då man börjar ha rätt till studiemedel/.
    Vi ska undersöka detta närmare och återkommer.
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen,

    nu fick vi svar från en sakkunnig på CSN.
    Följande gäller (uppgift från 19 december 2018): studiebidraget /inom studiehjälpen/ för gymnasieelever påverkas inte av elevens extra-inkomster,
    men
    om elevens familj får EXTRA-TILLÄGG, då kan det tillägget minska eller försvinna helt i fall eleven tjänar för mycket "vid sidan av studier". Info finns på Csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-gymnasiestudier/extra-tillagg.
    Att du som 17-åring läser på Komvux eller på distans, spelar i detta fallet ingen roll, säger den sakkunnige. Studiebidraget och ev. extra-tillägget för dig lyder under samma regler som om du läste på en "vanlig gymnasieskola".
    *****
    Så, om din familj inte får extra-tillägg från CSN, då kan du tjäna hur mycket som helst.