Stina
    Hej,
    Jag vill studera till psykolog här i Sverige och därefter skaffa legitimation från socialstyrelsen. Jag kanske kommer flytta tillbaka till Australien i framtiden och jag undrar hur det funkar att jobba som certifierad / legitimerad psykolog där på sin svenska examen? Jag har hört att i USA är det i princip omöjligt. Men jag undrar hur det funkar i just Australien.

    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stina, mitt förslag är att du frågar de ansvariga myndigheter i Australien - hur de ser på den svenska psykologlegitimationen. Vilken myndighet i Australien du bör fråga - hoppas jag du kan få svar på hos t.ex Ambassaden/konsulatet. Australiens ambassads hemsida finner du här >>>. Förteckning över statligt erkända universitet i Australien finner du här >> och om du hittar var psykologen utbildas i Autstralien bör de rimligtvis svara dig vilken myndighet i Australien som ansvarar för att "godkänna" psykologer.

    Den svenska föreningen Swedish International Students & Alumni (SISA) har en guide om att söka till universitet i Australien, testa höra med dem också - förhoppningsvis kan de svara själva eller kan hänvisa dig rätt:

    SISA:s ansökningsguide till Australien