Naturelev
    Hej! Jag ska snart börja VT av tvåan på gymnasiet, på Naturvetenskapsprogrammet. Jag går på inriktningen natur och samhälle. Jag har fått F i fysik 1 och jag kommer nog få F i kemi 1 också eftersom det inte alls har gått bra på de proven vi har haft och slutprovet är runt hörnet och det känns inte som jag kommer få godkänt. Kan jag fortfarande få mitt gymnasieexamen? För att dessa kurser är ju Naturprogrammets grundläggande kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!
    Om du får godkända betyg i alla andra kurser t o m årskurs 3, förutom fysik1a och kemi1, som tillsammans utgör 250poäng, då uppfyller du kraven för examensbevis
    Jag förstår hur du tänker och kan hålla med dig om att det är lite "konstigt" att med F i både kemi och fysik ändå kunna få examen från NA. Men så ser reglerna ut.
    Däremot är jag inte säker på att det är fördelaktigt för dig att få examensbevis från gymnasiet, för att du i så fall kan inte få ännu ett till högskoleförberedande examen (från komvux) och inget i examensbeviset kan ändras. Därför blir du tvungen att höja betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis (kanske även i fysik1a och kemi1) om du vill höja ditt meritvärde, för att komma in på någon högskoleutbildning (som inte har något med fysik eller kemi att göra, över huvudet taget).
    Med examensbevis från ett högskoleförberedande program (där man inte direkt lär sig något Yrke) och med lågt meritvärde, så finns det tyvärr få dörrar som är öppna efter gymnasiet. Jobb blir det inte så lätt att få (direkt efter gymnasiet) på grund av att du inte lärt dig något yrke. Komma in på någon populär utbildning med många sökande med höga meriter blir inte heller möjligt. I så fall kan du försöka satsa på högskoleprovet. Men får du inte så högt resultat på HP, så hjälper inte det heller.
    Vi får tyvärr många frågor från unga människor som fick examensbevis från gymnasiets högskoleförberedande program med lågt meritvärde som inte kommer in på någon högskoleutbildning som de önskar komma in på och inte får något jobb (på grund av de ej lärde sig, på gymnasiet, något yrke). Komvux säger ofta Nej på deras ansökan om yrkesutbildning (för att de redan har en "färdig" gymnasial utbildning och blir lågt prioriterade). Det blir på så sätt (ibland) en mer eller mindre "åtevändsgränd" som är svårt att komma ut från för att komma vidare (ut på arbetsmarknaden).
    Om naturvetenskapliga kurser inte är "din grej" så kan du vinna på att söka om till ett annat program. Fundera även på yrkesprogrammen där du kan lära dig ett yrke. Med yrkesexamen kan man många ggr komma direkt in på högskola. Från hösten 2023 ingår i yrkesprogrammen även kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier. Att på komvux komplettera med mer matte, eller samhällskunskap, eller några andra kurser för särskild behörighet är ofta möjligt. Det är sällan som komvux inte bereder plats på kurser som krävs för särskild behörighet.
    Du kan också söka till ett annat högskoleförberedande gymnasieprogram och troligtvis ej behöva läsa från år1, utan kan endast läsa år2 och 3 och ändå uppfylla kraven för examensbevis. Du blir i så fall "ett år försenad" men det kan vara värt det med tanke på dina möjligheter efter gymnasiet.
    Du kan givetvis fortsätta läsa på gymnasiet och det kan hända att missar kraven för examensbevis (det räcker att du får F i ännu en kurs, förutom fysik1a och kemi1, så missar du uppfylla kraven för examensbevis). Du blir med det inte behörig (direkt efter gymnasiet) till högskolestudier, men du kan komplettera på komvux och där läsa mot examen från Samhälle-Humaniora eller mot Yrkesexamen och få ut examensbevis från komvux med ganska mycket högre meritvärde som kan göra det möjligt för dig att komma in på en högskoleutbildning som du vill komma in på.
    Bra att veta är också att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer än högskola-universitet. På folkhögskolorna kan man läsa för att bli Fritidsledare; och det finns jättemånga eftergymnasiala utbildningar inom yrkeshögskola.
    Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga, därför kan alla söka, oavsett meriter, men det kan uppstå hård konkurrens om platserna (yrkeshögskoleutbildningar blir allt mer populära bl.a för att de är jättebra på att leda direkt till anställning).
    ****************
    Hänvisningar:
    se yrkesbeskrivningar för över 2.ooo yrken - på framtid.se/yrken
    om kraven för examensbevis från gymnasiet - läs på gymnasieguiden.se/gymnasieexamen
    om fördelar i att gå ett yrkesprogram - läs på framtid.se/blogg/valj-den-breda-vagen-fram
    om olika studieformer - se information på framtid.se/studier
    om studieformen Yrkeshögskola - läs på yhguiden.se/varför-yh?

    • Naturelev : Hej, ja jag förstår det. Men jag har tänkt att söka till en lågstadielärare (f-3) högskola utbildning efter gymnasiet, där behörigheterna inte ingår kemi och fysik. Men som du sa så kan meritvärdet vara ett hinder när det gäller konkurrensen om plats på respektive skola. Hur ligger det till för mig då? Jag tror inte jag har kommer att kunna börja på ett nytt program nu.
    • Anna : Antagningsstatistik för Grundlärarutbildning - Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Malmö universitet) visar att vid antagning till Hösten 2022 krävdes det minst 13.23 i BI, direktgruppen och 13.99 i BII, kompletteringsgruppen. Antagningsgränserna går upp och ner och ingen vet hur högt meritvärde som kommer ge plats hösten 2024, när du kommer att söka. Gör högskoleprovet så många ggr du kan! Försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser. Om du får F i både fysik1a och kemi1 då har du inte "råd" att ha någon mer kurs med betyget F; du får i så fall studiebevis och ej blir behörig till högskola-universitet. Du kan i så fall komplettera på komvux. Om ditt högskoleprogram börjar endast på hösten, ej på våren, blir du i så fall "försenad" i ett helt år. Du kan därför vinna på att söka till hösten till samhällsvet.programmet eller till humanistiska programmet eller till ES/inriktning media och om du blir antagen och uppvisar godkända betyg från din nuvarande utbildning, tror jag chansen är stor att du blir uppflyttad till år2 och du blir i så fall klar med gymnasiet till sommaren 2025; du slipper naturvetenskapliga kurser; du kommer inte behöva läsa matematik 3; du kommer få mycket bättre möjlighet att uppnå högre meritvärde. Det finns fler fördelar som gymnasieelever har och komvux-studerande saknar: gratis kurslitteratur, buss(åk)kort, gratis lunch på skolan, garantí på att läsa på heltid, på att ha tillgång till kurator, skolsköterska och klasslärare/mentor.