SYV-besökare SYV

    Hej Cecilia,

    kika på yrken:
    Skolvärd/värdinna >>
    Utbildningsadministratör >>
    och då tänker jag om du söker sådana jobb inom Särskolan. Det finns ju grund- och gymnasiesärskolor som kan drivas som separata skolor eller ingå i större kommunala grund- och gymnasieskolor. Det är inte säkert att du behöver gå någon mer utbildning - det är inte omöjligt att du kan få jobb som skoladministratör redan nu. Det beror på om ledig plats finns och vem som söker jobbet.
    Du kan se var Individuella gymnasiesärskoleprogram finns idag - på www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query och var Nationella gymnasiesärskoleprogram erbjuds - på www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program

    Läs också gärna en sammanställning på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog - det är flera olika yrken som "går in i varandra"; arbetstitlar kan vara exakt samma men man gör mycket olika arbetsuppgifter; eller tvärtom - man gör samma jobb men har olika arbetstitlar. Inte myckt ordning på det området, inte! :)

    Tips:
    hitta några personer som jobbar med det som du vill jobba med och fråga vad de har för utbildning och hur de fick det jobbet som de idag har och som du vill få. Kanske kan du göra Studiebesök eller kortare praktik (Arbetsförmedlingen kan hjälpa till ordna praktik). Då vet du mer om hur det är att jobba där; och kan bekanta dig med personal och skaffa dig värdefull erfarenhet och kontakter. Sedan, om du behöver någon utbildning, då kan du söka den.
    Det är inte säkert det behövs någon extern utbildning; många ggr kan man lära sig det man behöver på arbetsplatsen direkt.

    Olika verksamheter för funktionshindrade är organiserade på väldigt olika sätt; på vissa ställen är det högsta chefen med lång universitetsutbildning som organiserar och alla andra utför endast de praktiska uppgifter;
    på andra ställen jobba alla med lite administration och resten - praktiska uppgifter;
    och på vissa andra ställen har de en eller flera "rena administratörer", som inte säkert ens har gymnasiekompetens ... :) Det är alltså väldigt olika. Finns ingen sammanhållen info om det. Du kan givetvis fråga på Arbetsförmedlingen (be att få prata med en arbetsförmedlare) och på Komvux (boka tid med SYV på komvux).
    Om de ger dig konkreta svar och bra tips, är du jättevälkommen att höra av sig till oss. Vi vill också lära oss mer! :)

    LYCKA TILL!