Julia SYV på FrågaSYV

    HejA, om högre studier i Sydkorea - se studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/sydkorea
    och om studier i NordKorea kan vi inte säga ngt., över huvudet taget.

    Regler och villkor för studier förändras över tid. Om du är 16 år idag, kan det ske många ändringar innan det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala studier.

    Håll utkik på studera.nu/studera-utomlands
    Nu,när du läser på teknikprogrammet, gör ditt bästa i varje kurs du läser och lägg mycket vikt på matematik, fysik, kemi och engelska /bland annat/.

    Info om studiemedel för studie i utlandet - se csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel

    Språket i Sydkorea är koreanska. Bra att kunna så mycket koreanska som möjligt (detta även om dina studier kommer gå med undervisningsspråk engelska). Om du vill Jobba i Sydkorea, måste du nog kunna koreanska ganska så bra!

    Enligt våra uppgifter, finns det undervisning i Koreanska på följande gymansieskolor:
    Cybergymnasiet - i Stockholm; och i Göteborg (via Språkcentrum). Hur mycket koreanska du kan idag, vet jag inte alls! Bra, som sagt, att läsa sig så mycket som möligt, inom det språket som talas i det landet där man senare vill studera och jobba.