Nina
    Vad är skillnaden mellan att plugga juridik eller att plugga till jurist på universitetet? Kan jag fortfarande vidareutbilda mig till samma saker?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,

    Advokat, Åklagare eller Domare kan man i Sverige vidareutbilda sig till - endast med examen från juristprogrammet i bagaget. Juristprogrammet är i Sverige 4,5 årig utbildning på heltid som ges på flera lärosäten.

    Läsa juridik kan man, annars, på många olika sätt - även på andra ställen än högskola/universitet. ex. finns det juridiska YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR, som leder till yrken Paralegal och IP-paralegal.
    Många yrken kräver vissa juridiska kunskaper, ex. Offentlig upphandlare; bygglovshandläggare (två yrken som man utbildar sig till inom yrkeshögskola) och även rektor, som måste ha kunskaper inom "skoljuridik" samt personlavetare, som måste ha kunskaper inom avtalsrätt; "personaljuridik" och arbetsrätt.