Emilia
    Hej, jag undrar om det är ok att ha med sig ett känslomässigt stöd djur på internat/elevhem. Tänkt en del på rymdgymnasiet i Kiruna (skåning). Vet olika fall i usa där det varit ok med djuren, men vet inte i Sverige.
    Tacksam för svar (: ?
    • Anna : Vilket slags djur tänker du ta med dig? Jag tänker i så fall på de ev allergiker bland andra elever som bor på samma internat/elevhem.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    läs gärna info på >> Rymdgymnasiets hemsida - Rymdgymnasiet.com/boende - skola har inget eget elevboende och hänvisar till att söka boende på olika ställen, bl a på folkhögskolans student-hem och hos kommunala och privata bostadsvärdar.
    Det är därför inte skolans personal som bestämmer ang. djur utan den hyresvärd som blir din hyresvärd.
    ******
    Jag tänker också på hur djuret ska klara resorna från Skåne till Kiruna - fram/tillbaka; du kommer väl åka hem till föräldrarna under lovveckorna - bl a på sommarlovet och kanske några ggr om året, utöver sommarlovet också? Hur ska djuret klara resorna, miljö-byte och klimat-byte /det är viss skillnad i ljus- och temperatur-förhållandena om vi jämför Skåne och Kiruna/; och kan djuret klara av att vara ensam på dagarna när du är i skolan?
    Vad händer om djuret blir sjukt, t.ex? Klarar du av att ta det till veterinär och ge behandling, om det skulle behövas, när du ska gå i skolan varje dag?
    ****
    Och som jag redan har skrivit i min kommentar - allergiker måste man ta hänsyn till. Och också tänka på att djuret ej skulle åstadkomma skador på bostaden - beror på vad det är för ett djur, givetvis. Är det en guldfisk lär den inte tugga sönder möblemanget. Men hundar och kaniner kan ex. tugga sönder sladdar, riva tapeter och åsamka andra skador på bostaden; och dina vårdnadshavare blir i så fall skyldiga att kompensera för de skadorna.
    Jag tänker också på stackars djuret som får byta klimat, lämna allt det känner till i Skåne och flytta till ett nytt hem och sitta ensam när du är i skolan ... . Jag vet alltså, tyvärr, inte om det är en så jättebra idé att ta med sig ett djur från Skåne till Kiruna.

    Jag säger inte att det inte går att ta med sig ett djur, om man flyttar för att läsa på gymnasiet i en annan stad. Men det kan bli svårt. Någon generell regel om att flyttande elever får alltid ta med sig djur för moraliskt stöd, finns inte i Sverige. Man får se "från fall till fall"; fråga hyresvärden om lov men tänka också på djurets bästa, tycker jag...

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA