Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32132 frågor besvarade.
Kan en elev få anpassad studiegång på gymnasiet?
3Poäng
petra
Hej,
Om en elev är behörig med 8 eller 12 betyg till både yrkesprogram och högskoleförberedande program, men i högstadiet haft anpassad studiegång av hälsoskäl, hur hanterar man detta på gymnasiet?
Eleven behöver alltså inte läsa in ex matte eller svenska och eleven har inga inlärningssvårigheter utan snarare bra betyg
Med vänlig hälsning,
Hej Petra, om eleven vill uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier eller få ut Yrkesexamen (utan högskolebehörighet) - i vilket fall, om hen vill få fullständig gymnasial kompetens = Examensbevis >>, så måste hen få ihop betyg så de räcker för att uppnå kraven för Examensbevis (och det rätt så tuffa krav). Det finns i princip inget utrymme att "ta bort kurser" på gymnasiet - för att eleven kommer i så fall inte uppnå kraven för examensbevis. Jag ser följande möjliga lösningar: - läsa på gymnasiet så mycket som elevens hälsa tillåter och komplettera sedan på komvux; - försöka få förlängd studiegång och försöka klara kraven för examensbevis på längre tid, ex. på fyra år i stället för 3 år; - söka till Korr (distansgymnasiet) >>; - prata med elevens barn- och utb.förvaltningen (i den kommunen där eleven är folkbokförd) och fråga om de har förslag på någon annan lösning.
Sedan kanske det är ett bättre (mer passande för just den eleven) alternativ - att försöka komma på distans-gymnasiet Korr eller på en folkhögskolans Allmän kurs. Som regel, tar folkhögskolorna från det året som man fyller 18 år; men utbildningsförvaltningen i elevens hemkommun kan köpa plats på en folkhögskola. det är en annan studiemiljö på folkhögskolorna - det är mest vuxna (de som är över 18 år men ofta mycket äldre personer) som läser; på folkhögskolorna utanför stora städer finns ofta Internat/studerandeboende; de flesta folkhögskolor erbjuder många estetiska kurser. Många folkhögskolor har "profiler" - som t.ex kan vara musik, bild eller ngt. specifikt språk (ex. Esperanto - det internationella språket). Det är kanske värt att göra några studiebesök på några olika folkhögskolor, men i fall utb.förvaltnigen vägrar att köpa plats - kommer ej eleven bli antagen innan det året hen fyller 18 år (för att folkhögskolan får ju inte statsbidrag för någon som är yngre än 18 år).
Utökat svar
Svårigheter att göra anpassningar på gymnasiet - det är på en vanlig gymnasieskola ofta rätt stora klasser, kan vara upp till 34 elever som börjar i åk1. - schemat kan innehålla håltimmar (redan "som det är" för alla elever) och i fall en elev ska läsa ett ämne där lektionen ligger kl.8.00 och sedan ett ämne där lektionen börjar kl.15.45 och inga lektioner där emellan - blir det ändå långa dagar för eleven ... att lägga schemat för hela skolan så att det ska passa just en specifik elev, är ofta omöjligt (för att det finns många olika saker en schmaläggare bör tänka på, annars, också); I så fall - tänker jag - det är kanske bäst att söka till de gymnasieskolorna som ligger närmast bostaden, så att eleven kan på sina håltimmar snabbt komma hem. Kontakta gärna de gymnasieskolorna som eleven sökt eller ska söka till under Omvalsperioden och fråga rektorn och kurator (kurator har sekretess, så det är OK att berätta "allt" för kuratorn; hen kommer inte föra det vidare ....). Att eleven pga hälsoskäl har behov och troligtvis också Rätt till vissa anpassningar, är nog så - men sedan i praktiken, när rektorn har jättemånga elever som har olika speciella behov (några som är särbegåvade och understimulerade, för att de kanske kan mer än lärarna som undervisar dem - redan... och så sociala och medicinska problem och lärarbrist: kanske ej finns lärare som har rätt att sätta betyg, ens... - då kanske skola måste stänga helt; det är från 1 juli 2015 endast behöriga lärare som får sätta betyg och det brist på behöriga lärare - tyvärr).
jag tycker att det många ggr är lättare att gå den "personliga vägen" - alltså besöka gymnasiekolorna och prata med rektorn och kurator (kanske börja med att gå på öppet hus eller infokväll på gymnasieskolan). Att gå hårt på "rättigheterna" kan man göra sen... Det kan tyvärr ta lång tid och kräva väldigt mycket ansträngning att få igenom det som eleven har rätt till. Eleven kanske t om hinner sluta på gymnasiet innan alla beslut fattas som skulle gynna eleven - tidigare... Det är den hårda verkligheten, tyvärr... man ska ha tur för att få i tid det som man har rätt till.
Skillnad mellan grund- och gymnasieskolan är även den att grundskolan är obligatorisk men gymnasiet är frivilligt att läsa på. Pga grundskolan är obligatorisk görs det stora anpassningar för att så många elever som möjligt skulle klara grundskolan. Sedan är skolplikten uppfylld och blir "upp till eleven och vårdnadshavare" att se om eleven vill/kan/orkar gå på gymnasiet. Jag kan därför tyvärr inte lova att alla de anpassningar som eleven behöver, kommer att göras i tid eller att göras, över huvudet taget. Ofta går det mycket smidigare om man hittar den gymnasieskola där rektorn och kuratorn vill göra allt (plus lite till) för att anpassa undervisning så mycket som möjligt för just den eleven. Kuratorer på grundskolorna brukar ha den lokala kännedomen - om vilka gymnasieskolorna som man i så fall bör "satsa" på. vänligen Julia SYV
Frågor och svar taggade med 'ämneskombination för lärare' (5 st.)
Jag är utbildad gymnasielärare med behörighet i ämnena tyska och italienska. Har valt ämnen utifrån mitt stora språkintresse (och gått vägen genom KPU). Inser att det kan vara en svår ämneskombination för att få...
Anna: :
Hej J!inom gymnasieskolan är det på HU/inriktning Språk som undervisning i moderna språk är mest omfattande. Du kan i listan på... Läs hela svaret
Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig...
Anna: :
Hej Elvira,jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer. Vad gäller ämneskombinationerna och brist... Läs hela svaret
Hej! Jag är en tjej som är väldigt intresserad av att bli lärare i spanska och engelska, och eventuellt matematik. Jag vet att jag måste gå ett basår eller på komvux för att kunna bli lärare i matematik, eftersom jag går...
Julia: :
Hej Amy,jag vill börja med att säga att du kan på samhällsvet.programmet bli behörig till utbildningar lärare i Matematik, om du läser matematik 3b och 4 som... Läs hela svaret
Hallå där! Jag tar studenten nu i sommar och funderar på olika yrken som passar mig. Jag har alltid varit intresserad av historia och litteratur. Har funderat på att bli historielärare, men har förstått att man ska läsa två ämnen varav ett som är ingångsämne för att bli en lärare.
I mitt...
Daniel: :
Hej Sandra,inom skolan, bl a inom gymnasieskolan, kan man få jobb även som Obehörig lärare, tråkigt nog. Det finns ex. när lärare är helt obehöriga eller är behörig i 2... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar vilken ämneskombination som ser bäst ut i ett arbetsmarknadsperspektiv, antingen kemi/biologi/fysik för grundskolan 7-9 eller kemi/biologi för gymnasiet? Jag vet att matte är ett bra ämne att ha med i sin kombination men jag tänker verkligen inte läsa till mattelärare. Tack i...
Anna: :
Hej Linnea!
En behörig gymnasielärare är även behörig att undervisa i samma ämne på högstadiet.
Om du utbildar dig till gymnasielärare i Kemi och Biologi - kan du undervisa i de två ämnena på grundskola också.
En... Läs hela svaret