Sandra
    Hallå där! Jag tar studenten nu i sommar och funderar på olika yrken som passar mig. Jag har alltid varit intresserad av historia och litteratur. Har funderat på att bli historielärare, men har förstått att man ska läsa två ämnen varav ett som är ingångsämne för att bli en lärare.

    I mitt fall blir historia huvudfokus, men jag är egentligen inte intresserad av andra ämnen som svenska, engelska, samhäll osv. Kan man kombinera historia med "roligare" dvs "udda" ämnen? Som litteratur, kultur, skrivande etc?

    Eller får jag bita ihop och "safea" med att välja ett ämne som jag inte är intresserad av för att kunna få jobb inom gymnasieskolan?

    Vänliga hälsningar
    Sandra

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sandra,
    inom skolan, bl a inom gymnasieskolan, kan man få jobb även som Obehörig lärare, tråkigt nog.
    Det finns ex. när lärare är helt obehöriga eller är behörig i 2 ämnen, men undervisar i flera ämnen... eller t o m undervisar endast i de ämnen i vilka de är obehöriga - för att just så ser behovet ut just på den orten där de bor och de kan inte eller vill inte flytta.

    Det är inte exakt samma sak: att bli behörig lärare och få jobb på heltid på en och samma skola och undervisa endast i de ämnen som man är behörig till... utan det kan vara 2 olika "saker". och vilka ämnen man undervisar i kan ändras från ett läsår till ett annat.

    Ang. självaste utbildningen
    Det finns Lärarprogram - det är bekvämt: man kommer in på ett program och sedan slipper tänka på att söka kurser inför varje termin /för att inom programmet han man platsgaranti/;
    eller
    så kan man försöka sätta ihop sin utbilding själv; här finns det inte - tyvärr - någon garanti... men på så sätt kan man, om man har tur, bli behörig lärare i diverse olika kombinationer av ämnen.
    Är du beredd att chansa för att försöka bli behörig i "roliga" ämnen? :)
    Kika gärna på - >>yrke/larare-i-vissa-amnen

    Historielärare, behörig att undervisa i gymnasieskolan, anses också vara behörig inom några andra ämnen - se info på >>/yrke/historielarare